P
Jag behöver lite råd och hjälp ang mina planer på att installera nya Ventilationer i huset. Idag är det så att det finns banne mig inte mycket Ventilation att hurra om i något av rummen. det jag är lite klyven i är hur jag ska göra??? har tänkt mig idag att jag sätter in Ventilation muffar i varje rum så att luften kan vandra genom hela övre plan genom alla rummen. är det så att jag måste ha ett insug i varje rum också??? (alltså luft utefrån) eller räcker det med ett i köket och ett i vardagsrummet?? det är tre övriga rum också alltså 4 rum och kök uppe. vill ha lite förslag på hur jag kan lösa problemet. tror det är så att jag förlorar värme på vintern just nu samt blir det ganska jobbigt på sommarn då det blir kvavt som bara den. jag är väldigt tacksam för alla svar eller ideer?

med vänliga hälsningar

Plattisen
 
Vad har du för ventilationssystem idag?
Det kan vara rätt vanskligt att laborera med mer avancerade system.

Har du enkelt självdrag eller kanske t.om. vanlig frånluftsventilation så torde du kunna sätta in extra ventiler dock.

Fast har du frånluft så måste du väl ha ngt luftinsläpp idag ?

/K
 
P
Vet inte vad det heter men dom har bara tagit luft utefrån och in i några av rummen men ingen Ventilation till dom övriga rummen det blir väldigt kvavt på nätter tex i sovrummen??? skorsten tar ju med sig luft från badrummet och köket. hoppas du fick en bätter bild av den nu mvh plattisen
 
Öppna upp tilluftsventiler i varje sovrum ...sen frånluft frånköksfläkt och toafläkt...Billigaste alternativet;)...

Mvh
 
P
Ja Jag får be om ursäkt men nu har jag kommit hem och kollat. det finns inga tilluftsventiler i något rum alltså luft som kommer utefrån eller för den delen inga ventiler mellan rummen heller?? någa förslag?? PX-21 du mena att jag sätter in tilluftsventiler i varje rum. samt ventil muffar mellan rummen också???
 
plattisen skrev:
Ja Jag får be om ursäkt men nu har jag kommit hem och kollat. det finns inga tilluftsventiler i något rum alltså luft som kommer utefrån eller för den delen inga ventiler mellan rummen heller?? någa förslag?? PX-21 du mena att jag sätter in tilluftsventiler i varje rum. samt ventil muffar mellan rummen också???
Sätt in Friskluftsventiler i rummen. http://www.luftbutiken.se/product_info.php?cPath=92_136&products_id=623
 
P
tack så mycket... en fråga till bara. räcker det med dom (friskluftsventiler) behöver jag ej några ventiler mellan rummen mvh
 
Hej!
Jag håller på att sätta in "Fresh 80" ventiler i sommarstugan. Det är det enklaste man kan göra. Tilluften i rena utrymmen (Sov, vardagsrum) och frånluft i smutsiga utrymmen (bad, kök). Jag ska sätta mina tilluftventiler ovanför fönstret i sov och vardagsrum. Frånluften har jag redan i badrummet och i murstocken i köket. Gå in på denna sida och läs hur du skall göra. Där finns också mer avancerade lösningar.
http://www.fresh.se/index.php?show=77747_SWE&&page_anchor=http://www.fresh.se/p77747/p77747_swe.php
 
plattisen skrev:
tack så mycket... en fråga till bara. räcker det med dom (friskluftsventiler) behöver jag ej några ventiler mellan rummen mvh
Om du har en glipa under dörren in till rummet behöver du ingen ventil. Då kan luften vandra fritt ut från rummet.
 
plattisen skrev:
Vet inte vad det heter men dom har bara tagit luft utefrån och in i några av rummen men ingen Ventilation till dom övriga rummen det blir väldigt kvavt på nätter tex i sovrummen??? skorsten tar ju med sig luft från badrummet och köket. hoppas du fick en bätter bild av den nu mvh plattisen
Har du ingen fläkt ngn stans som ständigt går så är det nog "självdrag".

Då kan du sättaq in friskluftsventiler i rummen.

Jag använder sådana "Fresh 80" som ovanstående skrev om i min sommarstuga.
En i varje rum, och sedan en i vardera gavel högt upp för att få ut den varmare stugande luften.

Sedan bör du ha en separat ventil som tillluft till din kamin - annars kommer du dra in kall uteluft genom hela huset när brasan är tänd, och då blir det väldigt kallt vintertid !
Antingen kan man i vissa fal ta upp en ventil i golvet eller liknande med ett rör direkt in till kaminen, men annars bör du iaf ha en låg ventil nära eldstaden.

Eftersom du nu kommer ändra ventilationen så är det inte säkert att du har haft dessa problem tidigare, men om du nu tar upp en massa nya ventiler i huset så kommer du troligtvis framöver faktistk sänka värmen i huset snarare än höja den när du eldar om du inte har ett separat luftintag till kaminen !

Så har jag läst mig till det, och fått det förklarat av byggnadsinspektören i kommunen samt sotaren iaf...

/K
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.