Nu har jag fått dubbla budskap från olika försäljningsställen...

Vi ska bygga om, och när det står färdig kommer vi att ha ett hus i 1½ plan med källare. I samband med byggnationen planerar vi att installera ett FTX-system. Men om det visar sig bli väldigt bökigt med rördragningen från källaren så var min tanke och fråga följande: Kan man sätta FTX i markplan och på ovanvåning, och köra en enkel frånluftsventilation nere i källaren ut genom ytterväggen? Eller pajjar man liksom alltihop då? Jag kan ju inte nå't om över- och undertryck och sådana saker :rolleyes:

"Det går mycket bra att göra på det sättet", svarar den ena.
"Nej, man ska inte utelämna utrymmen i huset", svarar den andra.

Vad säger ni?

Det känns lite konstigt att inte ha återvinning av luften som du skall ventilera ut "med en enkel frånluftsventilation" i källaren.

Dessutom blir det en svårbalanserad anläggning, eftersom det är de TOTALA från- och tilluftsflödena som skall balanseras i huset så att du får ett lätt undertryck i huset. FTX:n skulle alltså i princip gå med "övertryck", dvs högre tilluftsflöde än frånluftsflöde för att kompensera för källarens separata frånluftsventilation. Ingen FTX är konstruerad för ett sådan driftfall, det är osäkert vad som händer med tex avfrostning vintertid. Jag är tämligen övertygad om att det blir pannkaka.

Alltså, glöm tanken - det är min rekommendation

Ok, tack för dina synpunkter. Tanken var väl att om vi hade en frånluftsventil i källaren skulle det även få finnas lite tilluft där nere. Alltså skulle inte FTX:en behöva stå för riktigt allt inflöde av luft i huset. Och avfrostning... görs det om man har ett roterande aggregat?

Nåväl... det är intressant att läsa vad du tror, och även jag förstår ju att det allra bästa är om det funkar i hela huset. Men om besväret med att få rören på plats kostar mer än det smakar...

Jag noterar iaf din röst på nej-sidan. Fler som har en uppfattning?

Även en roterande frostas av, egentligen på två sätt. Dels "naturligt" ner till ca -10C, sedan genom en avfrostningscykel som kan vara olika utformad när det blir kallare.

Det som händer om du har för mycket tilluft i aggregatet är att växlaren helt enkelt kyls ner för mycket och kan frysa igen. Eftersom verkningsgraden är under 100% så räcker alltså inte frånluftsflödet till.

En kompromiss är att göra källaren till en egen tät del, men det tror jag inte att du vill. Själva vitsen med en FTX är den fina luftkvaliteten. Har källaren dålig luft så vill du ju inte få upp den i huset varje gång du öppnar källartrappan eller dylikt.

Näää... helt tät källare kan/vill vi ju inte ha.

Men tack för att du delar med dig av dina kunskaper :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.