J
juniskär: Hej, Vad jag vet så finns det tusentals av de här vindsnurrorna. Att de skulle fastna för lite skit tror jag inte på. De är ju inte monterade på marken
7 svar · 14,9k läst
T
tjena: låt plåtslagaren göre en till dig..kanske lite dyrare men du får en som passar...och ser snygg ut.
4 svar · 6,8k läst
·
A
antelund: Hej! Vi håller på med omläggning av vårt tak och skall isolera och inreda vår vindsvåning. Huset är byggt 1954 med självdrag men vi värmer numera med fjärrvärme. I skortsen på vindsvåningen finns ett ventilationshål. Vi har tänkt ha öppet upp i nock. Hur gör man bäst med ventilation? Är det lämpligt att öppna upp för frånluft i nock eller är det mekanisk frånluft som
0 svar · 1,4k läst
Thomas59
Thomas59: EN extra ventil ska inte vara något problem. En sak ni bör tänka på är att ventilationen förhoppningsvis är flödestestad och justerad för just de ventiler ni redan har. Sätter ni in en extra ventil stämmer ju inte flödesberäkningen längre och varje ventil kommer att tillföra en mindre mängd luft vilket kan göra att ventilationskraven troligen inte uppfylls längre i alla rum. En
1 svar · 1,8k läst
S
Stabja: då var det som jag trodde, men var inte 100% säker, tack.
2 svar · 2,0k läst
R
royal: Har pratat med sotaren och han hade inga invändningar mot att jag drar ut rör genom yttervägg. Han tyckte det var för lång väg att dra rör till det befintliga hålet i murstocken och att dra rör rakt upp från den nuvarande köksfläkten, innebär att jag skulle få röret rakt genom ett nyrenoverat sovrum på andra våningen. Nu undrar jag om det finns någonstans man kan se bilder på
6 svar · 10,4k läst
Alpha
Alpha: Ok. Får se hur jag gör, de har ju en modell av airstar på brädgården(lokala) så man får väl kika å lyssna först. Har ju inte överdrivet mycket isolering i vägg och golv, totalt ca y-panel 20mm, isolering 50mm, timmer 130mm, sist 25mm skivor på insidan.Golv ca 20cm spån. Kommer nog inte isolera mer i vägg på insidan heller efter vad man läst och hört. Så jag tror att huset lär
8 svar · 8,4k läst
D
Danne031: tilluftsventil..så heter det ju såklart..*fullständigt hjärnsläpp* tack :)
2 svar · 1,1k läst
F
fremar: Har inte hittat några bortbyggda ventiler borde ha sett det när jag tapetserade och hade ner alla tapeter ända från 70-talet. Syns inget på fasaden heller och jag tror inte att den är bytt sen huset byggdes heller.
4 svar · 1,3k läst
gryden
gryden: Hej Jag behöver hjälp med hur jag ska dra imkanalen till min köksfläkt. Fläkten har kolfilter och luften kommer ledas ut ovan väggskåpet. Problemet jag har är att jag inte vet vad för grejer det finns att tillgå i form av ventilgaller (som är snygga) och som passar ihop med imkanalsrör. Någon som har tips på vad det finns på marknaden? [bild]
0 svar · 1,2k läst
B
Byggavarsamt: Är lycklig ny ägare till ett fritidshus som skall helrenoveras pga vattenskador och fuktproblem i krypgrund OCH källare. Krypgrundens klimat kommer ordnas med avfuktare och det nya badrummet och tvättstugan som skall byggas i källaren (efter omdränering och isolering från utsidan) hade jag tänkt ventilera med var sin väggmonterad PAX-fläkt som jag tänkt styra med timer och fuktsensor.
0 svar · 1,6k läst
F
fremar: Nu är frågan hur jag ska göra med tilluften. I källaren finns det tallriksventiler i alla rum, men på boytan finns det inte en enda ventil med tilluft. Tycker ju att det borde ha funnits i huset från början när det är byggt med mekanisk frånluftsventilation? Som jag har förstått det så bör man ta in luft i sovrum och vardagsrum? Helst med tilluftsventiler i väggen högt upp
22 svar · 8,3k läst
·
Macke202
Macke202: Hej, Vi har en kronspis kopplad till en murad skorsten, ska man ha spjället öppet under sommarenför att se till att skorstenen är ventilerad?
0 svar · 1,1k läst
T
Tjoa: Be en ventilations firma komma ut och titta, och be sen om kostnadsförslag på vad som behövs göras för att få tyst på det? En offert brukar ju inte kosta något. Brukar inte vara några jättedyra saker vi pratar om angående så små aggregat.
4 svar · 4,3k läst
T
Tuff-Emil: Och för att avsluta; detta tips gäller enl. firman som senare gjorde OVK. -Tag bort all eternitkanal, mura fast ett Spirorör där eternitkanalen tidigare satt/kom ut genom väggen. Jag använde Husfix och det blev bra. -Använd frånluftsdon i metall, ej plast i kök. -Använd helst Spirorör, det underlättar vid OVK. Aluminiumrör punkteras lättare. Du behöver ej brandisolera röret
6 svar · 5,2k läst
T
Tjoa: Om du bor i en bostadsrätt, med flera lägenheter och ni delar fläkt, så skulle jag råda dig att ha kvar det du har. Sen om du köper en rostfri sån eller byter ut den mot nåt snyggare är ju skit samma. Men kåpa med ett spjäll på tycker jag funkar bäst.
1 svar · 1,1k läst
H
H72: Hej Har med klent resultat sökt info angående hur man med genom att koppla en kanalfläkt till husets dränering kan minska mängden radon i huset. Har det betydelse var på dräneringen kanalfläkten ansluts, har avstånd till bef dräneringsbrunn (rensbrunn) betydelse? Eller kan man med lika gott resultat placera kanalfläkten i brunnen och via rör leda luften upp över taket?
0 svar · 1,7k läst
E
exerg: bara på köksfläktskanalen och där räcker det med 30 mm nätmatta
3 svar · 4,3k läst
T
Tjoa: Använd sök funktionen. finns bra trådar om vad det är som gäller. :)
1 svar · 1,3k läst
B
B6304S1: Passade perfekt! Tack! // Kim
3 svar · 2,6k läst
T
Tjoa: Heru har allt det du räknade upp. Testa att använda sök funktionen så kommer du få säkert 30 trådar om hur bra Heru aggregaten är. Det det patas om nu angående dom aggregaten är om det ska komma ec motorer till dom.
1 svar · 1,3k läst
J
jalex: God kväll... Nu är det beställt LTS aggregatet med vattenvärmebatteri.... MEn så skall ju värmesystemet också bytas ut mot enlvpump typ nibe 2025. Beroende på inomhusmodul arbetar den flytande eller med fast kondensering. Vad är det bästa lösningen för en sådan installation? Alex..
0 svar · 656 läst
T
Tjoa: säker på att det inte bara är elmotorn som heter så?
1 svar · 1,2k läst
C
Chinaski: Här är lite info som är användbar: http://www.fresh.se/p63057/p63057_swe.php
2 svar · 4,3k läst
G
Ghia64: Kan tipsa om en firma: http://www.bostadsventilation.com/ Tror dom jobbar med Fläktwoods aggregat, men kan kanske ta in andra om det skulle vara intressant. De rekommenderar också roterande värmeväxlare....
2 svar · 3,5k läst
E
Erik E: Vi löste det genom att ha en takfläkt från Systemair TFER 125 M ROOF FAN som har fungerat kanon. Till denna har vi kopplat en transformator med två vred ett för normalläge och ett för forcerat läge. För att kunna styra vilket läge som ska användas så har vi i badrummet satt en fjäder i strömbrytaren så att den fungerar som en impulsgivare till ett relä som sitter i elcentralen. En
22 svar · 5,3k läst
Tretjak
Tretjak: Ok, tack för det, då plomberar jag tilluften...
7 svar · 2,5k läst
J
jalex: Jag hoppas på fler erfarenheter och tankar... Alex
4 svar · 2,2k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Skall du sätta in en "vanlig" köksfläkt måste du fixa en egen kanal/utblås på taket till den nya köksfläkten. Samt fixa ny styrning till den gamla takfläkten, tyrister eller trafo för att styra hastigheten.
1 svar · 4,5k läst
F
FriscoJoones: Enligt comfortzone skall de ha bytt till 160 mm som standard, ut och frånluft, sedan hösten 2008, detta för att minska risken för buller. Väntar själv på att få en comfortzone installerat i ett nybyggt hus, husfirman hade ritat 125 mm kanaler vilket de fått ändra. '
3 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.