Ventilation
Tjoa: Nja inte om det handlar om att koppla in en fläkt i köket. Något sunt förnuft får det ju vara.
Tjoa: Att förklara hur man drar ett komplett ventilations system är ju en rätt mastig deg att bita i. Kan du inte ta och läsa igenom lite trådar om hur andra gjort och sen komma tillbaks med lite mer spets frågor. Känns som man inte vet var man ska börja att berätta då man inte vet din kunskaps nivå. Också svårt att berätta hur du ska dra ventilationen då man inte vet var takstolar
ByggDavid: Anledningen är att dagens lösning i form av självdrag innebär onödiga värmeförluster särskillt på vintern. Kakelugnarna slutade användas för ett bra tag sedan, där av tittar jag på möjligheten att dra mina kanaler genom dess gamla gångar. Att dra nya gångar skulle innebära alldeles för stora ingrepp och kostnader för att det ska vara lönsamt. Jag fick svaret från en vvs
Andreaszan: Hei, Har en 70-tals villa i 1,5 plan vi har renoverat. Et mistag vi gjorde var å ikke se över ventilationen under renoveringen og måste nu installere et system. Det er ventilationsrör från både badrummen som i dag drivs av två vanlige PAX fläktar som enbart går når ljuset er på... Huset värms i dag av två Mitshubishi luft-luft VP og vattnet värms av el. Om jag har fattat det rätt
Humulus: 1: Det går inte att utgå från att det inte finns ett tillskott av markradon! Kontrollera detta genom mätning. (I princip all mark i Sverige avger Radon, det viktiga är om det kommer in i bostaden eller ej) 2: Avvakta med eventuella åtgärder tills ni kunnat utföra en långtidsmätning (i ert fall tidigast start i oktober). Då får ni dels mer tillförlitliga värden och kan också
Tjoa: Spelar egentligen ingen roll, den jag tänkte på liknar en sån här.---> http://www.fresh.se/index.php?show=74023_SWE&lastpage=74023&id=479&table=PRODUCT_58394&page_anchor=http://www.fresh.se/p74023/p74023_swe.php?lastpage=74023&id=479&table=PRODUCT_58394 80 funkar bra, inte så jättestor så att det stör utseendet på väggen.
svartöra: Om det är gjort som här (Modulenthus '82, 120 kvm) så har takfläkten fyra lägen och normalt läge är det lägsta. De övriga används då man steker lök. Kan det vara så att din fläkt går på högsta varvtalet? Det ska vara ett visst undertryck i huset för att dels ventilera och dels se till att det inte blir fukt i väggen, men fläkten väsnas eller suger inte påtagligt mycket. Enda
Stömpern: Fick du inte svar från Teknisk Service?;) De bilderna har jag sett tidigare denna vecka.
mexitegel: Kanon :) Ja, den gamla takfläkten som sitter inne i takhuven tar jag bort och då hoppas jag kunna återanvända takhuven som den är, möjligen att jag stoppar i ett rör för att inte få onödig turbulens får se lite hur det blir. Länkade visst till olika stora fläktar....:eek: Men det var de olika typerna jag funderade över. Har räknat ut att den minst behöver vara 88 l/s baserat på
royal: Tack så hemskt mycket för informationen, DALASOL. Ska ta ett snack med den lokala plåtslagaren och se om han kan fixa ihop något åt mig.
JKHANSSON: Hallå, tack för ditt inlägg =) trodde att jag var ensam här : / roligt att någon annan oxå tänkt på detta. jag har pratat med en på jobbet å vi har kommit fram till att vi tror på att kondensen kommer på utsidan av det kalla (inlufften) röret alltså i det varma( utluften) röret som ventileras ut. exakt när börjar man få kondens? vilka temperatur skilnader handlar det om? läste
FrittDrag_II: Montage är i princip samma för alla fabrikat, för att va lite jämställd kan man visa Paroc/Rockwools enkla instruktioner.
Mattias_Jo1: såg ett svar i ett annat inlägg, ibland lönar det sig att kolla innan!
Mxeven: Jag bygger till mitt hus. Den nuvarande gamla delen saknar i princip ventilation. Det är ett gammalt självdragshus med en manuell fläkt i badrummet. Nu är huset nyligen tillläggsisolerat och har nya fönster så man kan säga att vi bor i en platspåse. Vi har, för oss, ett komplicerat fall med ett långt hus och stora nivåskillnader. Huset ligger som tre trappsteg på tomten med den gamla
Mxeven: Internet är inte min starka sida. Ha överseende om inlägget inte hamnar som en egen fråga. Jag bygger till mitt hus. Den nuvarande gamla delen saknar i princip ventilation. Det är ett gammalt självdragshus med en manuell fläkt i badrummet. Nu är huset nyligen tillläggsisolerat och har nya fönster så man kan säga att vi bor i en platspåse. Kan någon möjligtvis ge mig några råd om
Humulus: Att ta hänsyn till innan man monterar ett frånluftssystem i avsikt att få bort Radon. är att hålla koll på att det inte finns inläckage av markradon, både före och efter installationen! Det är ganska gott om exempel där radongashalten från mark ökat efter installation av mekanisk frånluft.
JonasHolm: Någon som hört något mer om när Östberg ska få ut deras Heru med EC-motorer? Ni som har Systemair VR aggregat... Kan/ska man montera kontrollpanelen i en apparatdosa eller ska den monteras utanpåliggande?
royal: Hamnade nog i fel forum. Var tänkt att detta skulle ligga på grund & markarbeten. Sorry.
superturbo: [citat] Om jag nu vill sätta en tilluft i källaren med kallras skydd. Skall jag bila upp väggen eller finns det diamantborr krona eller vad är enklast att ta sig igenom betong eller lecablock är det väl.....!?:confused::rolleyes:
Mattias_Jo1: Tycker det ser trångt ut med en kontakt där röret skall gå ned, hur har ni gjort med frihängande fläkt och elinstallation. http://www.franke.se/docs/products/useInstructions/Sidor%20fr_n%20436003490_opal%20fri.pdf //Mattias
Rotselleri: Glömde säga att jag bor uppe på en höjd och att bef. ventilation är riktad mot huset (det är kanske 3-4 meter mellan huskropparna) varför luftombyte inte sker så ofta gissar jag.
Consensus: Du menar isolering till och från en FTX? Det beror på var aggregatet sitter och var rören går dragna. Rent generellt så är kondensisolering nödvändigt för av- och tilluft, när rören går i tempererade utrymmen. Kondensisolering är en liten vetenskap i sig. Den skall vara isolerande samt luftät, egentligen snortät. Det optimala är Armaflex, men det är dyrt. Normalt drar man en
Manberg: Haha, klipper man inte av dom får man nästan skylla sig själv.. nästan.
Tjoa: 1, Man ska rensa im-kanalen med jämna mellanrum, så om du inte lagar en fantastiskt massa mat så kommer det inte bli en massa fet där. För du använder väl fett filter i kåpan? 2.30mm brandmatta. 3 , Säger som min far brukar göra när han inte vet. - citat "Det beror på många faktorer det sedu" slut citat.:D:D
TS: Hej! Har sedan två år F-luft i fritidshus med permanentstandard. Har använt kanalfläkt på vinden med kvadratiska ljuddämpare samt flexibla före alla don. Garanterat helt tyst! Använder 125 mm F-lufts don. tilluft via tallrikar i källaren (sutteräng) och Fresh-ventiler i mindre sovrum samt 125 mm spiro + tilluftsventil i större sovrum. Femstegstrafo och inställt flöde på ca 0.35
FrittDrag_II: Kolla på dontillverkarens hemsida efter datablad, skriver ibland ut hur lång raksträcka dom rekommenderar föra valt don.