Håller just på att dra ett frånluftsystem i mitt nybygge... Har nästan dragit klart alla kanaler nu och ska börja isolera dem.

Ett par frågor:

1. Jag ska dra 100 mm isolering med nätmatta på allt som ska ligga på vind och kattvind. Finns det olika isolerdimensioner så man kan använda hela isoler-rullens längd utan att behöva skära bort 40% av materialet? De rullar jag har fått hem är 2500 x 600 x 100. Dvs ska jag sätta dem på ett 100-rör (och inte vill kasta bort nästan hälften) så blir det i omgångar av 60 cm åt gången = ett jäkla najande.
Det hade ju varit klurigt om man istället skulle kunnat sätta dem 250 cm åt gången och bara najat ihop dem längs med. Det kan jag givetvis göra nu med men då får man som sagt kasta bort nästan hälften. Så frågan är då om det finns olika dimensioner.

2. På min husritning är frånluftskanalerna i trossbotten och innerväggar inte isolerade (utan bara de som går på vind och kattvind), men en granne har sagt att *alla* rör skall isoleras, även de som går "inomhus". Vad stämmer?

3. Jag antar helt kallt att ljud-dämparna inte behöver ännu ett lager av isolering? De har ju s.a.s 100 mm isolering inut i sig så då borde det inte behövas ännu mer. Stämmer det?

Hjälp. :-)

man brukar räkna omkretsen på röret + 5 gånger tjockleken på isoleringen vilket gör drygt 80 cm i tillklipp så att isolera på längden utan att skarva i ytterligare 20 cm blir inte rätt. Isoleringen är till för att hålla värmen så nätisolering hade inte varit nödvändigt och det behövs följaktligen inte isolering på de rör som redan ligger inbakade i i isolering i trossbotten.

Ok, låter bra det.
Hur är det med brandskyddsregler? Måste inte nätet finnas runt isoleringen p.g.a dessa?

bara på köksfläktskanalen och där räcker det med 30 mm nätmatta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.