Ved? skrev:
Det är en 2-polig som huvudbrytare, att starta fläkten med ljusknappen är en bonus som du kan koppla till om du vill.
Det där var väl inte mycket till svar..måste eller måste man inte ha en 2polig brytare till fläkten, är ju vad han undrar.

Själv är jag inte helt hundra på vad som krävs, fast 9ggr av 10 installerar man pax utan arbetsbrytare.
 
Vad jag har förstått och kommer att köpa är en pax 260 och en allpolig brytare (från Pax) Krävs enligt svenka byggnormer och kostar 150-200 kr. Allpolig är väl samma som 2-polig efterom det inte krävs jordning på paxarna.
jag skulle inte spara på fläktkostnad om det innebär ominstallation eller ökade fuktskador. Du kan bara spara ca 1000 kr och de pengarna förvinner snabbt om man väljer fel.
 
storkarp skrev:
Vad jag har förstått och kommer att köpa är en pax 260 och en allpolig brytare (från Pax) Krävs enligt svenka byggnormer och kostar 150-200 kr. Allpolig är väl samma som 2-polig efterom det inte krävs jordning på paxarna.
jag skulle inte spara på fläktkostnad om det innebär ominstallation eller ökade fuktskador. Du kan bara spara ca 1000 kr och de pengarna förvinner snabbt om man väljer fel.
Sedan kan man fördjupa sig ytterligare och fundera på vad dom menar med 2 polig, då nollan av många inte är att betrakta som en pol. Fast det är snarare lämpat för el-avdelningen tror jag :)
 
Jag har Pax 260 i vårat badrum. Den är en "självdragshjälpande " fläkt som varvar upp vid fukt. Låter lite och ska dra lite ström. Så har man ett hus med självdrag är nog detta ett bra allternativ.
Man får vad man betalar för, billigt = dåliga lager som går sönder /låter. Men man kan ju ha tur och göra ett kap..........
 
I många butiker finns ett antal fläktar inkopplade för att man skall kunna lyssna på dessa. Pax i 200 serien kunde jag inte höra alls medan några konkurenter och troligen även pax billigaste hördes. sen skall de ta endast 4w vilket är nästan inget. Den energi som ventilleras ut är enormt mycket större me det har ju inte med fläktvaliten att göra. I ett garage t.ex. skulle jag köpt en 200 kronorsfläkt och monterat själv men inte i ett badrum.
 
Majgårdarna
Jag kör med en S&P Silent 100-CHZ.Finns hos Clas.
Fungerar mycket bra.Och är tyst.
Eftersom jag har lågt i tak så blev det en sådan istället för pax som bygger ut rätt mycket
 
om man tycker att 260:n är ful o skrymmande finns ju alltid termic serien, 760/761-modellerna. Det ska vara i princip samma funktioner och prestanda, fast snyggare och mer slimmad design.. Har själv inte testat, men det lutar åt den för vår del. Kostar visserligen lite mer....
 
Vi löste det genom att ha en takfläkt från Systemair TFER 125 M ROOF FAN som har fungerat kanon.

Till denna har vi kopplat en transformator med två vred ett för normalläge och ett för forcerat läge. För att kunna styra vilket läge som ska användas så har vi i badrummet satt en fjäder i strömbrytaren så att den fungerar som en impulsgivare till ett relä som sitter i elcentralen. En impuls så slår reläet till och ger full effekt i vald tid (vi valde 2h). Istället för strömbrytare kan du ju sätta en fuktsensor som slår till.

Detta har fungart kanon och är tyst enbrt ute hörs fläkten lite.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.