Hejsan

Jag funderar på att installera en pax-fläkt i mitt kök, som understöd till min kolfilterfläkt som tyvärr inte fungerar tillfredställande. Har i så fall tänkt sätta den i yttervägg, alltså behöver jag en fläkt med kallras-spjäll. Vilken fläkt är bäst lämpad för ändamålet ?

Tänk till 2 gånger innan du gör detta. Beroende vart du sätter ett annat utflöde kan du flytta "stekoset" från kolfilterfläkten ut i köket om du kör båda samtidigt.
Är det mycket krångligt att ansluta fläkten till en frånluftsventil?

Det finns ett hål i murstocken där den tidigare köksfläkten satt, innan köket helrenoverades. Skulle i och för sig kunna dra ett rör från den nuvarande fläkten. men det blir ganska krånglig rördragning genom skåp osv. Finns det någon maxlängd som gäller för hur långt man kan dra rör från fläkt till kanal i skorsten utan att tappa effekt. Kommer att få en st 90 graders böj och avstånd från fläkt till hål i murstock är ca 4 meter.

bor du i hus, hyresrätt, eller bostadsrätt?

Jag bor i hus.

Kolfilterfläkt är bara en nödlösning för lägenheter där man inte får koppla en fläkt till imkanalen.
Dra ut ett spiro genom väggen och anslut din köksfläkt till detta. Kolla innan med din lokala sotare hur det skall göras för att bli godkänt (brandskyddsmatta, distansplåt etc.). Även om du drar rör till murstocken måste det gå att rengöra, dvs rensluckor vid böjar osv.

Har pratat med sotaren och han hade inga invändningar mot att jag drar ut rör genom yttervägg. Han tyckte det var för lång väg att dra rör till det befintliga hålet i murstocken och att dra rör rakt upp från den nuvarande köksfläkten, innebär att jag skulle få röret rakt genom ett nyrenoverat sovrum på andra våningen.

Nu undrar jag om det finns någonstans man kan se bilder på hur rördragningen genom yttervägg ser ut. Finns det dessutom några färdiga produkter på marknaden för detta ändamål, eller får man be plåtslagaren om hjälp ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.