v-g
v-g: Värmeförflyttare? Typ alltså en kanal med en fläkt i.
1 svar · 906 läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Den ser väldigt lik ut en E16Sx, men grundare. Ännu bättre för väggmontage alltså! E16SX [bild] E16VX [bild]
4 svar · 4,4k läst
Mich
Mich: Det beror helt på hur huset ser ut. Som sagt, jag är ingen expert och det finns nog inga generella tumregler som gäller i alla hus. Men kan påtala två saker att tänka på. - Om du tätar så blir det mindre drag och således mindre ventilation. Förutom sämre luft leder detta ofta också till högre fuktighet. - Om du tilläggs isolerar vinden (golvet på vinden). Så kommer vinden bli
3 svar · 1,9k läst
IWS
IWS: Ventilation består av tillluft och frånluft, luften som tillförs kallas då tilluft och måste på något sätt komma in i byggnaden. Detta flöde reglerar man med ventiler som antingen i detta fall sitter i fönstret eller i väggen. Sitter dessa i fönstren så är det oftast en "list" med en skruv som man reglerar flödet med.
2 svar · 1,9k läst
R
RobJen: Hej! Håller som bäst på med att låta installera Frånluft i mitt hus från -38. Enplansvilla med källare. 140 + 70 kvm. Det ingår 10 inventiler, två utsug i vån planet, ett utsug i våtutrymmet i källaren. Kanal som dras på utsidan inkl fläktaggregat, montering och håltagning etc. Tot pris på offert 55T. Seriös firma i mälardalen. Att det tyvärr dragit ut lite på tiden är en
11 svar · 2,5k läst
S
Skier12345: En väggventil kan utrustas med filter som minskar partikelmängd något i luften. Dessutom kan de justeras, det kan aldrig vara bra att ta in luften genom otäta dörrar.
2 svar · 6,0k läst
T
Tjoa: Vanliga tallriksventiler duger gott. sätt dit nåt insekts skydd med annars har du väl ett ton getingar där i höst.
1 svar · 1,9k läst
Mich
Mich: Ni borde kolla uteluft och tilluftkanalerna, och eventuellt rengöra dessa. Då det är i dessa som luften in till huset går. Byter ni tillluft filter till F7 så behöver troligtvis systemet ställas om på nytt. Jag vet inte hur det är på just detta aggregat, men misstänker att det är kan vara annat tryckfall i F7 gentemot det enkla planfiltret. Att stänga av tilluftfläkten skadar inget.
4 svar · 6,3k läst
T
Tjoa: http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=abcb31ce2a8aeca57f99a9f650a250b2
1 svar · 2,1k läst
S
Skier12345: Använd en frånluftsåtervinning med rör tll bergvärmekollektorn om det inte blir väldigt långa rör. Anslut utgående rör från BVP via frånuftsvärmeväxlaren, gör att du inte sänker temperaturen i berget lika mycket.
14 svar · 3,3k läst
F
Fritidsbyggaren: Om jag förstår det hela rätt så ska du ta luft via en innervägg, dvs från ett annat rum och blåsa in i det nya rummet. Utan att vara expert på området så får du bara in "ny" luft så blir det cirkulation i rummet och den luft som stoppas in gör med automatik att luft som redan är inne åker ut (om du inte har extremt tätt, typ vakum) och ersätts med "ny" luft från annat rum. Sedan
1 svar · 1,1k läst
T
Tjoa: Får man va nyfiken och fråga vad för typ av anläggning vi pratar om? kontor, gym, kyrka..
2 svar · 688 läst
CCPusher
CCPusher: Bra att det är löst Binesh, då behöver inte jag också föreslå avloppsrör ;)
8 svar · 4,2k läst
S
santos: Har en 75s och tycker den är tyst. Den låter lite men en stor del av ljudet kan man ju tyvärr inte komma ifrån då luft som förlyttas i höghastighet skappar ett ljud. 75s var lätt att instalera och är lätt att sköta om (byta filter etc). Sen är det kanon med ett läge som ökar hastiheten i 15 min (när man tex ska duscha) och ett som minskar (när man tänder i kaminen). Fick ge 16500
14 svar · 5,3k läst
F
Froddan: Ok. Just nu bor jag i ett såll, fast utan ventilation så fönstrena brukar ändå åka upp för att få in friskluft. Läste om det där med att öppna ett fönster när man tänder en brasa också.
2 svar · 6,0k läst
T
Tjoa: Laga inte nåt som inte är trasigt? Varför skulle du inte kunna ha det ut det genom väggen? Bedöm själv, ser gaveln ut att ha tagit skada efter 2år? om inte varför ändra på det? Takfläkt = ytteligare ett hål i taket som kan läcka.
1 svar · 2,2k läst
T
Tjoa: Beror väl på om skorstenen används? värms den upp kommer väl fuktigheten att dunsta. Om inte så kan du ju få en blöt skorsten, medd vissa negativa aspekter på den kalla tiden av året. Jag hade nog kört det genom väggen.
1 svar · 2,5k läst
R
redheat: Lite tokig ide kanske Har en elgrill som vi brukar använda och grilla med på den inglasade altanen. tänkte man kunde gör hål i väggen ( invändigt trävägg, Marmoroc utvändigt fasad) och sätta en fläkt typ en sådan dom hade i kök förr ( satt väl något spjäll man öppnade med snöre ) Och suga ut grillos, eftersom det är elgrill borde det ju inte vara eldfarligt
0 svar · 1,6k läst
F
Frigge: [citat] ja de där verkade ju va en smart grej... ska ta o glida upp på taket o kolla hur de ser ut där uppe... men den ska alltså sitta på pipan som kommer ifrån badrummet eller ska man sätta den på pipan som tidigare användes till pannan ?? vi har ju öppen spis med men den lär väl gå på en egen pipa annars hade de väl blivit fel förut då dom hade haft både panna o öppen spis
6 svar · 1,5k läst
T
Tjoa: Glöm inte att sätta dit ett dragavbrott innan ventilen.
3 svar · 5,5k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Kan nog säga att din sotare fått lite hjärnsläpp, "imkanal" (från köksfläkten) skall alltid brandisoleras i hela sin längd. Undantag är om imkanalen sitter lätt åtkomlig, t.ex. i kryddhyllan.
5 svar · 7,3k läst
·
T
Tjoa: Ja, bara att ge sig upp på taket och titta..=)
3 svar · 3,2k läst
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Eller vanlig byggmatta utan nät, det funkar lika bra och blir billigare. (Använd spoltråd vid monteringen).
2 svar · 2,0k läst
S
swecheck: [citat] Hej igen och tack för svaren, jag har bytt fönster runtom huset och de nya i sovrummen har spaltventiler, vilken borde gå att jämföra med fresh hoppas jag. Är det risk för mycket is och kondensvatten på väggen under röret om jag nu kör på en vägg variant, tänker mig vid vintertid?
3 svar · 1,0k läst
T
Tjoa: Bara för det rummet? En paxfläkt duger gott. Vilken kvalite och hur mycket lull lull du ska ha bestämmer väl din plånbok...=)
3 svar · 989 läst
Johnny Viking
Johnny Viking: Hmm, fick pris idag på 25-35.000kr PER RUM... är det sansat? Vad är grejen liksom? Hur kan det gå på så mycket? Vad gick erat på?
21 svar · 5,9k läst
A
andersmc: Jag har handlat ett par gånger av ventilationsbutiken.se (Alig ventilation) och det enda jag kan säga är att det hela avlöpt utan några problem.
1 svar · 1,7k läst
T
Tjoa: Jo det finns borr att hyra till borrmaskiner med Hilti fäste som man kan borra i tegel med (110mm) Funkar utan att man måste använda vattenkylning som håltagarna använder.
2 svar · 742 läst
R
RobJen: Hej! Håller på som bäst med att låta installera frånluftsvent i mitt hus från -38. Enplansvilla med källare. Fläkten på taket, tre utsug i entréplanet (Kök, badrum, garderob?!) samt ett utsug i källarplanet (badrummet) Enligt firman som installerar måste man ha utsug kopplat till samma system både uppe och nere. Drar rör, isolerat, på utsidan av huset. Kläs in med brädor, döljs
2 svar · 1,8k läst
kimpo
kimpo: [citat] Ungefär.... Platonmattan tar upp en del av det ojämna. Men om det är en "rå"gjuten platta, alltså ganska skrovlig yta. Då får man spackla upp, slipa ner eller flyta golvet innan man lägger platonmattan. Annars finns det risk att du får ett svajigt trägolv med klackljud Det bör inte vara några problem för dig att lägga in platonmattan, se till att få bruksanvisning där du
5 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.