Har mekanisk ventilation med värmeåtervinning.
Har nu öppnat upp en vägg mellan ett badrum och ett fd sovrum
med följden att det är både till och från luft i nya badrummet.

Kan jag ha det på detta vis eller måste jag göra nån annan lösning...

Har badrummet alltså gjorts större? Då ska det ha frånluft. Tilluften kan du helt enkelt plombera, förutsatt att du har tilluft till andra rum.

Snailman
tja, jag har både till och frånluft i mina badrum...

Snailman skrev:
tja, jag har både till och frånluft i mina badrum...
Forcerad till- och frånluft? Då är det felbyggt om du har tilluftsdon i badrummet.

Om man har mekanisk från- och tilluftsventilation i ett hus så sätter man frånluftsdonen i "våtrum" (tvättstuga, kök, badrum, toaletter) och tilluftsdon i "boutrymmen" (vardagsrum, sovrum, mm).

Sedan ska man möjliggöra "överluft" mellan rummen så att luften cirkulerar från rum med tilluft till rum med frånluft. Det normala är att innedörrarna har luftspalter i ovankant så att överluft kan flöda trots stängda dörrar.

• Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
Snailman
jo, men mitt byggdes för 20 år sen /borohus - men det var nog så man skulle bygga på den tiden...

det var så under den tiden då luftvärme var på tapeten.Den övertempererade tilluften var istället för annan värmekälla i badrummet. Inte så kul om det skulle råka bli övertryck där inne.

Aha luftvärme! Då gäller andra saker, framförallt att underhålla systemet så det fungerar exakt så som det var dimensionerat.

Ok, tack för det, då plomberar jag tilluften...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.