Är lycklig ny ägare till ett fritidshus som skall helrenoveras pga vattenskador och fuktproblem i krypgrund OCH källare. Krypgrundens klimat kommer ordnas med avfuktare och det nya badrummet och tvättstugan som skall byggas i källaren (efter omdränering och isolering från utsidan) hade jag tänkt ventilera med var sin väggmonterad PAX-fläkt som jag tänkt styra med timer och fuktsensor. Idag är det självdrag i huset och då det kommer användas som åretruntboende hade jag tänkt installera någon typ av mekanisk frånluftsventilation för att få ett bra inomhusklimat. Värmen är idag direktverkande el men kommer troligen att ersättas av luft/vatten-värmepump med vattenburen värme. Friskluftsintag hade jag tänkt sätta in i sovrum samt v-rum. Jag har en ganska så öppen planlösning och funderar på om jag skall sätta en kanalfläkt på vinden som jag kan ansluta till köksfläkten eller om jag skall ha en egen kanal för ventilationen och låta köksfläkten ha sin kanal för sig själv. Kanske skall jag sätta en frånluftsventil någonstans i köket eller i den anliggande hallen?
På vinden finns gott om utrymme att sätta kanalfläkt och jag har i dagsläget två takhuvar att dra ventilation/köksfläktar till. Det är viktigt för mig att det inte blir en installation som bullrar och jag har tänkt att göra hela arbetet själv. Frågan är om jag skall installera en kanalfläkt på kanalen som skall anslutas till köksfläkten och hur skall jag isof ställa in den för ett bra grundflöde? Jag skall ha en Fjäråskupan ovan spisen. Hur skall jag reglera kanalfläkten eller ställa in den för ett fullgott flöde?
Huset är inte så stort, 90 kvd + källare 28 kvd. Volymen är 286 kubik i hela huset och jag har då räknat ut att luftflödet ut skall vara ca 40 liter / sek om inomhusluften skall bytas ut helt varannan timme. Eftersom jag ändå skall nyinstallera allt i huset är det kanske lika bra att ha en dimension om 160 mm för att slippa ev. buller?
Tacksam för förslag på lösningar!
Eric / Byggavarsamt