8 338 läst ·
22 svar
8k läst
22 svar
Hur fungerar min ventilation 2
Får se om det finns någon lokal ventilationsfirma, eller nåt sida på nätet som jag kan beställa fläkt ifrån typ VentShoppen. Får ta lite bilder på min ventilationshuv på taket så kanske nån kan hjälpa mig med vilken fläkt som passar. Nån av dessa kanske det är http://catalogue.systemair.com/inde...systemair.com/item/hierarchyView.aspx?id=5165
Fast jag antar att jag inte kan köra köksfläkten med motor i kanalen som går genom fläkten på taket sen när jag sätter dit en fläkt?
Fast jag antar att jag inte kan köra köksfläkten med motor i kanalen som går genom fläkten på taket sen när jag sätter dit en fläkt?
Jovisst,så brukar det se ut och en ny takfläkt med samma kapacitet löser problemet. Vill du absolut även ha en fläkt nere i kökskåpan(kanske för ljudets skull eller...) så heter den alliansfläkt den typ som styr upp takfläktsflödet samtidigt som köksfläkten startar och du riskerar inte att få in lukten från stekt strömming i tvättstugan. Takfläkten behöver inte vara exakt lika som den gamla. En plåtis gör enkelt en adapter för en hundring som passar till en modernare fläkt.
Ok, har dock ingen aning vad det har suttit för fläkt uppe på taket då tidigare husägaren tagit bort den. Tänkte helst slippa att köpa en ny fläkt till köket, funkar det inte att köra den genom takfläkten så får jag försöka att dra om kanalen från köket så att den går ut på sidan av takhuven kanske.
Nu har jag varit upp på taket och kollat lite, i fläkthuven på taket står det Skänningen Ventilation AB, Typ 702. Verkar som att fläkten har suttit i den delen som man fäller upp, hålet där är ca 180 mm. Tror ni att det skulle gå att göra ett hål i sidan av fläkthuven och ta ut kanalen från köket där och plugga igen hålet där det röret går in i det större upp i huven så att fläkten bara suger från, badrum, toalett och tvättstugan?
Nu är frågan hur jag ska göra med tilluften. I källaren finns det tallriksventiler i alla rum, men på boytan finns det inte en enda ventil med tilluft. Tycker ju att det borde ha funnits i huset från början när det är byggt med mekanisk frånluftsventilation? Som jag har förstått det så bör man ta in luft i sovrum och vardagsrum? Helst med tilluftsventiler i väggen högt upp ovanför fönster?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden