Min köksfläkt/spiskåpa sitter inte direkt under ventilationsröret i taket som den ska anslutas till. Sitter ca 30 cm vid sidan av. Jag behöver alltså göra en sorts förlängning från ventilationsröret i taket till fläktens skorsten. Funderar på att sätta dit ett förlängningsrör med två 90 graders eller 45 graders svängar för att koppla ihop ventilationsröret i taket med köksfläkten och sedan dölja detta i en "låda" av målade gipsskivor som går ner från taket.

Får vem som helst göra den här typen av jobb med ventilationen eller krävs någon form av certifiering/auktorisering?

Finns det några regelverk man behöver känna till?

Det gäller en bostadsrätt. Fläkten har ingen motor utan det är mer en passiv spiskåpa med spjäll och timer. Fläkten är godkänd av bostadsrättsföreningens styrelse.

Vem anlitar man för den här typen av jobb? Min köksleverantör vill ej ta på sig jobbet.

Redigerat:
Det går bra att göra det själv, du behöver ingen certifiering/auktorisering.

Skulle dock råda dig att ta 45 graders böjar. 90graders i imkanaler(rör från kök) ska man undvika i mesta mån, men är det oundvikligt ska det finnas renslucka som går att komma åt.

Sen ska du också ha slang anslutning sista biten mot fläkten så att det går att koppla bort slangen med tanke på rensning av kanalen.

Om du inte gör det själv ber du en plåtslageri/ventilations firma lösa det åt dig.

Förändringar på imkanal kan kräva bygganmälan/lov. Kolla med kommunen om du vill vara på säkra sidan.

/Jörgen

Nja inte om det handlar om att koppla in en fläkt i köket.
Något sunt förnuft får det ju vara.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.