Jag bygger till mitt hus. Den nuvarande gamla delen saknar i princip ventilation. Det är ett gammalt självdragshus med en manuell fläkt i badrummet. Nu är huset nyligen tillläggsisolerat och har nya fönster så man kan säga att vi bor i en platspåse.
Vi har, för oss, ett komplicerat fall med ett långt hus och stora nivåskillnader.
Huset ligger som tre trappsteg på tomten med den gamla delen högst upp. Den gamla delen, de två högre stegen, har direktverkande el till sina 30+ 30 kvm. Kan tänka mig att det skall till någon fläkt i den högsta delen som cirkulerar runt luften.
Till den nya delen på 75 kvm, lägsta trappsteget, är planerad med vattenburen golvvärme, utrymme för luft/luft värmepump och Bosh elpanna. Hur gör man med ventilationen. Vi har ett parallelltak i köket med samma taklutning inne som ute. Det känns som planering är viktig för att dra ventilationen snyggt eftersom den kommer bli synlig.
Kan någon möjligtvis ge mig några råd om vem man kan vända sig till som är bra på ventilation i Göteborgsområdet?
Jag byter gärna information om bygglovshantering, ritteknik, arkitektur, grundläggning och konstruktion mot ovanstående.