2 629 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
ventilation från köksfläkt
Håller på att renovera kök. Spisen kommer att få ny placering och därför hamnar fläkten längre bort från murstocken (4m). Har en del funderingar kring detta:
1. Lägger man röret från fläkten helt horisontellt till murstocken? Det känns som om det med tiden skulla ansamlas en massa fett, som blir liggande på rörbotten (brandrisk).
2. Jag skulle helst vilja bygga in röret i bjälklaget. Kan man göra det och vilket brandskydd behövs då? Isoleringstjocklek kring röret? Ska man gipsa en låda kring röret?
3. Röret kommer inte att ansluta på samma sida om murstocken som tidigare. Krävs någon viss täthet hos den murstockskanal som man tar i anspråk? Bör man koppla in sotare?
1. Lägger man röret från fläkten helt horisontellt till murstocken? Det känns som om det med tiden skulla ansamlas en massa fett, som blir liggande på rörbotten (brandrisk).
2. Jag skulle helst vilja bygga in röret i bjälklaget. Kan man göra det och vilket brandskydd behövs då? Isoleringstjocklek kring röret? Ska man gipsa en låda kring röret?
3. Röret kommer inte att ansluta på samma sida om murstocken som tidigare. Krävs någon viss täthet hos den murstockskanal som man tar i anspråk? Bör man koppla in sotare?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej.
Jag har i stort sett samma frågeställning som Magnus O. För min del kommer jag att
ta upp ett hål i den murade spiskåpan där jag kan dra ut spirorör horisontellt (efter en
kort flexislang från inbyggnadsfläkt) ca 150 cm, sedan följer en böj på 45 alt. 90 grader
och ytterligare ca 180 cm innan anslutning till en takhuv görs. Denna lösning görs för
att ev. kunna inreda vinden framöver. Någon kommentar på detta, är det en ok lösning?
Fläkten är en Franke FIF400, http://www.franke.se/produkter/visa.php?p_id=251
Mvh Jocke
Jag har i stort sett samma frågeställning som Magnus O. För min del kommer jag att
ta upp ett hål i den murade spiskåpan där jag kan dra ut spirorör horisontellt (efter en
kort flexislang från inbyggnadsfläkt) ca 150 cm, sedan följer en böj på 45 alt. 90 grader
och ytterligare ca 180 cm innan anslutning till en takhuv görs. Denna lösning görs för
att ev. kunna inreda vinden framöver. Någon kommentar på detta, är det en ok lösning?
Fläkten är en Franke FIF400, http://www.franke.se/produkter/visa.php?p_id=251
Mvh Jocke
1, Man ska rensa im-kanalen med jämna mellanrum, så om du inte lagar en fantastiskt massa mat så kommer det inte bli en massa fet där. För du använder väl fett filter i kåpan?
2.30mm brandmatta.
3 , Säger som min far brukar göra när han inte vet. - citat
"Det beror på många faktorer det sedu" slut citat.

2.30mm brandmatta.
3 , Säger som min far brukar göra när han inte vet. - citat
"Det beror på många faktorer det sedu" slut citat.
Klicka här för att svara