1 195 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
hemma byggd värmeåtervinnare??
Hallå
Jag har lite funderingar på att man själv borde kunna fixa till så man återvinner lite
värme istället för att bara pumpa ut värme å ta in kyla.
jag har ett avlångt enplanshus med källare. badrum och kök är på samma sida, det är ju där man ska suga ut luften från huset, men om jag då drar ett rör på vinden ( kallvind) från köket till andra kortsidan (ca 12 meter) å blåser ut det där då kan jag ju ta in ny luft vid kökets kortsida å dra tillluften i ett rör i utluftens rör för att värma upp tillluften lite innan man släpper in den i huset, hänger ni med?
om man isolerar det yttre röret på utsidan så att frånluften kan värma tillluften lite ialla fall. vad tror ni? fick höra att kondens kunde bli ett problem.
tacksam för svar
Mvh Jan
Jag har lite funderingar på att man själv borde kunna fixa till så man återvinner lite
värme istället för att bara pumpa ut värme å ta in kyla.
jag har ett avlångt enplanshus med källare. badrum och kök är på samma sida, det är ju där man ska suga ut luften från huset, men om jag då drar ett rör på vinden ( kallvind) från köket till andra kortsidan (ca 12 meter) å blåser ut det där då kan jag ju ta in ny luft vid kökets kortsida å dra tillluften i ett rör i utluftens rör för att värma upp tillluften lite innan man släpper in den i huset, hänger ni med?
tacksam för svar
Mvh Jan
Exakt den tanken har slagit mig också! Det borde bli en del kondens när inneluften kyls ner, men det borde gå att ta hand om på nåt sätt. Hur länge håller ett spirorör om det sipprar lite vatten i botten på det hela tiden? Det måste väl finnas andra ventilationssystem där det blir lite kondens ibland?
Hallå, tack för ditt inlägg =) trodde att jag var ensam här : / roligt att någon annan oxå tänkt på detta. jag har pratat med en på jobbet å vi har kommit fram till att vi tror på att kondensen kommer på utsidan av det kalla (inlufften) röret alltså i det varma( utluften) röret som ventileras ut. exakt när börjar man få kondens? vilka temperatur skilnader handlar det om? läste om Aspiromatic 240 C som en annan här har skrivit om, finns på http://www.ventbutiken.se/ å tycker att detta verkar vara en pryl som kan passa bra, slippa driva en fläkt. några synpunkter på detta? någon?
Mvh Jan
Mvh Jan
Klicka här för att svara