T
Jag behöver dra ett frånluftsrör (125) från ena sidan av en kallvind till andra, i ett FTX-system. Alla frånluftsventiler kommer upp på ena sidan, men aggregatet står på andra.

Vilket är bäst, att dra röret längs väggarna i ett U (ca 7-8 meter) eller att dra det rakaste vägen under golvet (ca 3 meter)? Utrymmet under golvet är 16,5-19 cm, så det får ju inte plats jättemycket isolering runt röret.

Är bjälklaget du ska dra röret i mellan två uppvärmda våningsplan eller är en kall sida här? Snabbläser guiden från Paroc lite och den ger 80mm isolering på kanaler upp till 300mm med 3 m/s lufthastighet vilket ger en del tjocklek.

Om ditt bjälklag är med varma sidor runt röstar jag givetvis på detta och då borde en 160mm kanal gå att vålda in, frågan är ens om du behöver isolering då, men det hänger givevis på temperaturen i utrymmet.

// Mats

Redigerat:
T
Det är mellan en varm våning och kallvinden och det kommer att bli 125 mm-rör.

Då gäller enligt reglerna 80mm matta runt om denna för att du inte ska tappa allt för mycket energi och har du runt 16 cm utrymme blir det för lite. Sen går det givetvis att vara lite pragmatisk med när man följer dessa regler och överkompensera kanaler på andra ställen med 160mm isolering eller mer.

När jag ställdes inför ungefär samma problem körde jag dels en oval kanal (quadroflex) på 147x78 (eller liknande, kommer inte ihåg exakt) som motsvarar en 125mm spiro areamässigt (Dock blir kanalen ur ett tryckfallsperspektiv mer lik en 100mm spiro). Sedan överisolerade jag på kallvinden och körde så mycket jag fick plats med där det var klent med utrymme. Ett annat alternativ är att köra så mycket isolering du kan mot den kalla sidan och sedan kanalen nästan direkt mot den varma sidan. Båda dessa lösningar är dock mer av det pragmatiska hållet än enligt regler... Hade jag gjort samma lösningen själv hade jag enkelt valt att gå 3 meter med så mycket isolering jag fått in istället för att ta omvägen runt med alla böjar osv

// Mats

Redigerat:
tanaris skrev:
Jag behöver dra ett frånluftsrör (125) från ena sidan av en kallvind till andra, i ett FTX-system. Alla frånluftsventiler kommer upp på ena sidan, men aggregatet står på andra.

Vilket är bäst, att dra röret längs väggarna i ett U (ca 7-8 meter) eller att dra det rakaste vägen under golvet (ca 3 meter)? Utrymmet under golvet är 16,5-19 cm, så det får ju inte plats jättemycket isolering runt röret.
Klart du skall dra den i golvbjälklaget. Det blir så mycket isolering som det blir helt enkelt.

Ytterligare en sak att ta med i ekvationen: Om det är frånluft som ska gå genom kanalen bör du även tänka på rensbarheten är god med rensluckor på bra ställen. Kör du lösningen längs väggarna i ett U får du se om du kan placera in rensluckor på ett lämpligt ställe eller lämna en renstråd som du sen kan använda för att dra en viska.

// Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.