5 807 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
värmeförflyttare?
fins det någon värmeförflyttare som man kan sätta ovanför en kamin i taket, som leder upp värmen till planet över som helst inte låter för mycket?
Hur ser ovandelen ut? är det nåt galler man kan lägga i golvet eller hur löser man det på övervåningen
flyttar det upp mycket värme?
Hur ser ovandelen ut? är det nåt galler man kan lägga i golvet eller hur löser man det på övervåningen
flyttar det upp mycket värme?
Alla kända badrumsfläktstillverkare har nog någon lösning för värmeflyttning. Pax, Fresh, Myson... De flesta är gissningsvis gjorda för att sitta i vägg mellan rum i samma våningsplan, men det borde inte vara något problem att sätta mellan två våningar heller. Man kanske behöver förlänga röret? Om de låter mycket har jag inte en aning om, men de låter väl som en badrumsfläkt på lågvarv kan jag tänka mig. Googla på värmeflyttare.
Se PDF från Fresh hemsida (för stor fil att ladda upp): http://www.fresh.se/p86441/files/Produktblad_SAM_SE-2399.pdf
http://www.ventilationsbutiken.se
Sök också efter tidigare trådar i detta forum. Lycka till!
Se PDF från Fresh hemsida (för stor fil att ladda upp): http://www.fresh.se/p86441/files/Produktblad_SAM_SE-2399.pdf
http://www.ventilationsbutiken.se
Sök också efter tidigare trådar i detta forum. Lycka till!
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
I samband med utbyggnad av fritidshus så köpte jag Badrumsfläkt Silent 100-CZ (tillverkas i Spanien tror jag), en kullagrad fläkt som är mycket tystgående, nr 36-2491, pris 498 kr. I kombination med varvtalsregulator nr 36-1664 och en SLUTANDE termostat, som startar fläkten när temperaturen uppnår ett förinställt värde. Eftersom fläkten är kullagrad så kan den monteras horisontellt eller vertikalt.
Det enda som saknas är en vedkamin som kan alstra värmen men det kommer.
Det enda som saknas är en vedkamin som kan alstra värmen men det kommer.
Glömde nämna att fläkten och varvtalsregulatorn inköptes hos Clas Ohlson.
Utan att vara värmespecialist så tror jag att termostaten bör/måste sitta en bit från fläkten för att få en bra temperaturreglering. Men om du tänker montera fläkten i taket ovanför kaminen, behöver du ha en termostat? Du kanske vill ha upp maximalt med varm luft?
Utan att vara värmespecialist så tror jag att termostaten bör/måste sitta en bit från fläkten för att få en bra temperaturreglering. Men om du tänker montera fläkten i taket ovanför kaminen, behöver du ha en termostat? Du kanske vill ha upp maximalt med varm luft?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har också installerat en kamin för ett tag sedan och undrar nu hur jag gör med mina ventiler för ventilationen.
Har så här nu: I rummet som kaminen står i är det halvvägsöppet på tilluftventilerna som sitter på vardera sida huset .Här var förr två rum men väggen är borta och är nu som ett enda stort rum.
Har två kanaler i skorstenen som jag har stängt så mycket det går och har bara en liten glipa.
Min teori är då att ha mer öppet på skorstensventilerna på andra våningen(1 st i varje rum) så det blir ett drag upp så värmen sprider sig där.
Enda tilluftventilen finns i vårt sovrum,som nu bara har en glipa öppet.
Finns det risk att ventilationen blir för dålig,fukt mm
Är novis på detta
Har så här nu: I rummet som kaminen står i är det halvvägsöppet på tilluftventilerna som sitter på vardera sida huset .Här var förr två rum men väggen är borta och är nu som ett enda stort rum.
Har två kanaler i skorstenen som jag har stängt så mycket det går och har bara en liten glipa.
Min teori är då att ha mer öppet på skorstensventilerna på andra våningen(1 st i varje rum) så det blir ett drag upp så värmen sprider sig där.
Enda tilluftventilen finns i vårt sovrum,som nu bara har en glipa öppet.
Finns det risk att ventilationen blir för dålig,fukt mm
Är novis på detta
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden