Hejsan.

Är nybliven radhusägare som funderar på att renovera köket. I sagda kök sitter ett Ventex 200K system ovanför spisen med tillhörande spiskåpa (utan fläkt som jag fattar det, bara ett spjäll).

Den spiskåpan e ful som stryk och ska bytas, frågan är bara till vad ? Om jag förstått det rätt så behövs ju inte en alliance fläkt, då den inte skall styra någon fläkt som sitter på taket.

Eller ska man tänka helt om och flytta upp Ventex systemet på vind och dra ny frånluftskanal därifrån ? Då slipper man ju surret från fläktarna i köket.

Alla synpunkter tas gladeligen emot, för de här med ventilation har jag aldrig funderat på förut.

M.v.h.
Johan
Sollentuna

Jo jag har kollat på deras hemsida förut men tyckte inte att den var nå snygg. Sen var det väl inte världens billigaste heller.

Det var kanske lite luddigt skrivet men det var mer en generell undran om vad man skall tänka på när man köper en spiskåpa med bara ett spjäll lixom. Men hittar vi inget vettigt så får vi väl fundera på att köpa från Ventex.

Bozzle skrev:
Denna kanske? [länk]
Det där är ursprunligen en Franke kåpa (gamla futurum). Gå in och kolla på frankes hemsida så bör du hitta roligare fläktar. Eftersom Frankes fläktar ser hyfsat likadana ut på insidan så bör du nog kunna hitta något annat.

Tack Tjoa. Det var det jag var ute och fiskade efter :-)

Franke produkter kan du beställa hos din lokale plåtslagare eller ventilations firma.

Kan även tipsa om REGO-200VE om du vill byta hela FTX-aggregatet utan att bygga om hela kåken, kanonbra är också att de har flera olika spisfläktar som passar, kolla på

http://www.luftmiljo.se

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.