5 392 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
till/från luft i källare
Hej Alla!
skulle behöva lite hjälp (föräldrars källare)
En källare i villa, inredd och används som kontor.
Öppet mot bottenplan via trappan (inga dörrar)
Tilllufts ventil finns i källare.
Huset är uppvärmt med direkt el och ingen mekanisk frånluft utöver paxfläkt i badrum samt spisfläkt.
Nu hade dom tänkt att montera en pax fläkt i tilluftsventilen för att ventilera ut dålig luft. Jag blev dock lite fundersam på om detta verkligen är en bra lösning.
Känner man på tilluftsventilen så är det ganska bra drag med luft in genom denna, och därför kändes det lite främmande att tvinga luften på andra hållet.
Källaren får även varmluft via kanal till ovanvåningens kamin. dock tveksamt om man kan klassa detta som tilluft.
Tacksam för synpunkter!
skulle behöva lite hjälp (föräldrars källare)
En källare i villa, inredd och används som kontor.
Öppet mot bottenplan via trappan (inga dörrar)
Tilllufts ventil finns i källare.
Huset är uppvärmt med direkt el och ingen mekanisk frånluft utöver paxfläkt i badrum samt spisfläkt.
Nu hade dom tänkt att montera en pax fläkt i tilluftsventilen för att ventilera ut dålig luft. Jag blev dock lite fundersam på om detta verkligen är en bra lösning.
Känner man på tilluftsventilen så är det ganska bra drag med luft in genom denna, och därför kändes det lite främmande att tvinga luften på andra hållet.
Källaren får även varmluft via kanal till ovanvåningens kamin. dock tveksamt om man kan klassa detta som tilluft.
Tacksam för synpunkter!
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Varmluften från kaminen är inte tilluft, det är samma luft som bara skjuts runt i huset. Tilluften kommer utifrån.
Tycker som du att det verkar lite bakvänt att sätta in en fläkt, vart ska då all luft som tvingas ut komma in? Då blir det, om inte huset är alltför tätt, drag genom fönster och otätheter.
Själv kommer jag att sätta in minst en tilluftsventil och på det en fläkt i min källare, för att få omsättning på luften och vädra ut ev radon. Mätning pågår just nu.
Tycker som du att det verkar lite bakvänt att sätta in en fläkt, vart ska då all luft som tvingas ut komma in? Då blir det, om inte huset är alltför tätt, drag genom fönster och otätheter.
Själv kommer jag att sätta in minst en tilluftsventil och på det en fläkt i min källare, för att få omsättning på luften och vädra ut ev radon. Mätning pågår just nu.
Du har väl mer än 1 tilluftsventil i källaren?
Jag har 4 st i min källare och tänker sätta en fläkt i tvättstugan som ska leda ut fuktig luft. Då borde tilluften i mina övriga ventiler öka och det ser jag inga problem med.
Jag har 4 st i min källare och tänker sätta en fläkt i tvättstugan som ska leda ut fuktig luft. Då borde tilluften i mina övriga ventiler öka och det ser jag inga problem med.
Jag har gjort detsamma, plus att jag gjort likadant i ett duschrum i källaren. Då har jag också många fler tilluftsventiler, åtminstone fyra till som fortfarande ger tilluft och det funkar väldigt bra. Finns ju ingen anledning att släppa in den fuktiga luften från tvättstugan och duschen till resten av huset.dannelennartsson skrev:
ok, då är jag på rätt väg åtminståne.
Det där med självdrag blir lite lurigt när man tänker på det.
hur är det tänkt och hur funkar det ...
i detta fall ett 2-våningshus med källare. Direkt el. standard 1974 hade inga badrumsfläktar.
det finns alltså 3 frånluftsventiler.
Källare-tilluftsventiler
bottenplan-Köksfläkt samt frånluftsventil på dusch/toalett (standard utan fläkt)
ovanvåning-frånluftsventil i badrum (standard utan fläkt)
Är det så enkelt att varm/uppvärmd luft stiger och letar sig sjulv ut ur frånluftsventilerna på de olika planen och till luft strömar till.
Innebär det att självdrag/ventilation inte fungerar/existerar på sommar halvåret? (utöver öppna fönster då...)
Det där med självdrag blir lite lurigt när man tänker på det.
hur är det tänkt och hur funkar det ...
i detta fall ett 2-våningshus med källare. Direkt el. standard 1974 hade inga badrumsfläktar.
det finns alltså 3 frånluftsventiler.
Källare-tilluftsventiler
bottenplan-Köksfläkt samt frånluftsventil på dusch/toalett (standard utan fläkt)
ovanvåning-frånluftsventil i badrum (standard utan fläkt)
Är det så enkelt att varm/uppvärmd luft stiger och letar sig sjulv ut ur frånluftsventilerna på de olika planen och till luft strömar till.
Innebär det att självdrag/ventilation inte fungerar/existerar på sommar halvåret? (utöver öppna fönster då...)
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Ja, det är så det funkar och precis som du säger så ger självdraget mer ventilation när det är kallare ute, så man får kompensera genom att strypa lite på tilluften på vintern och vädra mer på sommaren.Simpsson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden