Hej
Jag bytte ut vår Bacho Minimaster till en Heru 50 för ett par år sedan och har sedan dess haft problem med att det ibland droppar vatten från en av tillluftventilerna, det händer framför allt vid väldigt stora temperaturomslag. Jag har trott att det har att göra med dåligt isolerade rör( ligger på kallvinden) i kombinationen med den mer effektiva Herun. Men ikväll kom det som en hel störtflod ur ventilen, som är nummer två efter ljuddämparen, det har inte varit någon större temperaturväxling vilket gjorde att jag blev något förvånad. Jag gick upp på vinden och inspekterade lite och ser då att trumman inte snurrar i pilens riktning ! (det sitter ju en stor pil på trumman) plus att det var lite vatten på botten i ett par av utrymmena. Har elektrikern kopplat fel och gör det nån skillnad vilket håll den snurrar åt? In och utluften är kopplad till ett kombidon.

Tacksam för hjälp
Norrland

Hur kallt var det på vinden vid det aktuella tillfället? Hur varmt har du det i huset?

Utomhus ca +5 regnigt och jävligt, inomhus ca 22. Har en FTX monterad på väggen bara några meter från den ventil som droppar(inomhusenheten), kan den påverka?

Norrl.

Utan perfekt kondensisolerade rör (beroende på var och hur du har dragit dem), så kan aggregat med roterande växlare bli rena vattenverk. Någon postade bilder på sin Heru förra vintern där det såg ut som det varit snöstorm inne i värmeväxlarhuset. En plattvärmeväxlare producerar också vatten, men det förs ut via dräneringen. Har du problem vid +5 C så undrar man ju hur det blir vid -15 C. Då lär aggregatet frysa fast. Norrland brukar kräva förvärmare, har ditt aggregat det?

Har du gjort installationen själv? Be en ventilationsfirma besiktiga din installation i sånt fall, de kommer säkerligen hitta fel som förklarar varför du får ut kondensvatten. Kommer det ut via en tilluftsventil så kan dessutom vattnet orsaka stora fuktskador på vägen. Ventilationsrör är inte 100% täta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.