Tycker ni fokuserar lite för mycket på X antal % och l/s

Tänk på att ni talar om rätt exakta uppgiter, tex ,51l/s där och 62l/s här.
Allt detta stämmer nu när filter är nya och kanalerna är rena, motorerna går som nya, uteluftsgallret släpper igenom så mycket det ska. Till och frånlufts don är spingandes nya.

Om några år när frånluftskanalen grott igen, ni byter bara filter 1ggr om året för att det blir för dyrt , ev bytt till lägre filterklass.
Ni har glömt att plocka ner alla don och tvätta dom. Frugan har skruvat på donet för att det drar.

Ni ser vart jag är på väg eller?

Erfarenhetsmässigt så brukar det vara så att saker är roligt i början ,sen faller det i glömska.
Så även om ni gör en injustering efter konstens alla regler, så är det faktiskt viktigare att sköta sin anläggning även efter det 5:e eller 10:e året.

61l/s frånluft vid injustering kan lätt bli 30l/s efter några år med dåligt skötsel.
Och ligger tilluften tex på 51l/s så sjunker den inte lika mycket utan landar på tex 41l/s
Och då hjälper det inte hur noggran injusteringen var, när man struntade i resten.

Ville bara få med detta då det är minst lika viktigt som en injustering.

• Gilla
Bandvagn
  • Laddar…
Tjoa skrev:

Allt detta stämmer nu när filter är nya och kanalerna är rena, motorerna går som nya, uteluftsgallret släpper igenom så mycket det ska. Till och frånlufts don är spingandes nya.

Om några år när frånluftskanalen grott igen, ni byter bara filter 1ggr om året för att det blir för dyrt , ev bytt till lägre filterklass.
Ni har glömt att plocka ner alla don och tvätta dom. Frugan har skruvat på donet för att det drar.

Erfarenhetsmässigt så brukar det vara så att saker är roligt i början ,sen faller det i glömska.
Så även om ni gör en injustering efter konstens alla regler, så är det faktiskt viktigare att sköta sin anläggning även efter det 5:e eller 10:e året.

61l/s frånluft vid injustering kan lätt bli 30l/s efter några år med dåligt skötsel.
Och ligger tilluften tex på 51l/s så sjunker den inte lika mycket utan landar på tex 41l/s
Och då hjälper det inte hur noggran injusteringen var, när man struntade i resten.

jag förstår faktiskt vad du menar, jag mätte in frånluften totalt en gång innan ja gick upp o bytte filter o de gjorde från 54 l/s till 66 l/s med nytt filter.

kanske är därför man ska ha lite mer frånluft då på grund av att det är i frånluften det sjunker mest när filtren blir smutsiga. då blir de ju balans större delen av året kanske med ett halvsmutsigt filter. ok värt att tänka på.

Tjoa skrev:

Det är det som är fördel med konstantflödes reglering av aggregat då erhålls samma flöde och balans i huset oavsett om filtren är smuttsiga eller någon öpnnar/stänger ett don.

Jag vet, men långt ifrån alla har det på små villa aggregat.:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.