6 100 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Driftfall
Hej
Har en fråga här hoppas någon vänlig och duktig själ kan svara på den.
Driftfall förekommer i ventilationsammanhang har jag märkt.
Men eftersom jag är lite ny på området på det så undrar jag vad de exakt menar
med just driftfall.
Vad avser man när man säger detta?
Hittar faktist inget när jag sökte på nätet om detta tyvärr.
Även om jag har hört att det är ett vanligt förekommande i sammanhang som VVS, ventilation etc.
Mvh
Nils
Har en fråga här hoppas någon vänlig och duktig själ kan svara på den.
Driftfall förekommer i ventilationsammanhang har jag märkt.
Men eftersom jag är lite ny på området på det så undrar jag vad de exakt menar
med just driftfall.
Vad avser man när man säger detta?
Hittar faktist inget när jag sökte på nätet om detta tyvärr.
Även om jag har hört att det är ett vanligt förekommande i sammanhang som VVS, ventilation etc.
Mvh
Nils
Driftfall (som jag använder det) är bara för att skilja på olika driftsätt på större anläggningar.
T.ex. Grundventilation, Dagdrift, Nattdrift, Nattvärme, Sommarnattkyla, Vädring, Uppvärmning ...
Inte så att man har alla varianter av "driftfall" i alla anläggningar utan beror helt på behovet man har.
T.ex. Grundventilation, Dagdrift, Nattdrift, Nattvärme, Sommarnattkyla, Vädring, Uppvärmning ...
Inte så att man har alla varianter av "driftfall" i alla anläggningar utan beror helt på behovet man har.
Hej
Säkert en självklar sak. men undrar ändå.
Så man kan säga då kanske mer konkret beror på hur man ställer diverse styrventiler, styrdon och andra lägen i anläggningen?
Dvs på sommarkörningen vill ha mer kyla i luftaggregatet och släpper på mer på de ventilerna i olika lägen som justerar detta etc?
Och sista frågan på det.
Det är väl på detta som tidkanaler kanske gör sin rätt att bestämma när och hur ofta man har de olika inställningarna på anläggningens komponenter och reglage?
Tack
Säkert en självklar sak. men undrar ändå.
Så man kan säga då kanske mer konkret beror på hur man ställer diverse styrventiler, styrdon och andra lägen i anläggningen?
Dvs på sommarkörningen vill ha mer kyla i luftaggregatet och släpper på mer på de ventilerna i olika lägen som justerar detta etc?
Och sista frågan på det.
Det är väl på detta som tidkanaler kanske gör sin rätt att bestämma när och hur ofta man har de olika inställningarna på anläggningens komponenter och reglage?
Tack
Nja man ställer inte ventiler m.m. direkt vid driftfall utan snarare börvärde för temperatur, flöde m.m. men tanken är rätt.
Men när vi pratar driftfall är det ofta större skillnader än bara temperaturer, ofta arbetar aggregatet på ett annat sätt än sitt vanliga (dagdrift brukar tänka som normaldrift).
Tidkanaler är helt enkelt bara klocktider, kan va för drift av ventilation eller nattsänkning på radiatorkurvan m.m.
Att det kallas "kanaler" är en kvarleva lite från dom gamla centraluren.
Men när vi pratar driftfall är det ofta större skillnader än bara temperaturer, ofta arbetar aggregatet på ett annat sätt än sitt vanliga (dagdrift brukar tänka som normaldrift).
Tidkanaler är helt enkelt bara klocktider, kan va för drift av ventilation eller nattsänkning på radiatorkurvan m.m.
Att det kallas "kanaler" är en kvarleva lite från dom gamla centraluren.
Tack för svaren!
Intressant där med tidkanaler. Men använder man något annat nu än tidkanaler ?
Med tanke på att kanaler lät väldigt gammalt och som en
kvarleva lite från dom gamla centraluren
Eller finns det någon annan benämning som man använder istället ?
Mvh
Nils
Intressant där med tidkanaler. Men använder man något annat nu än tidkanaler ?
Med tanke på att kanaler lät väldigt gammalt och som en
kvarleva lite från dom gamla centraluren
Eller finns det någon annan benämning som man använder istället ?
Mvh
Nils
Gamla uttryck som fastnat stannar ofta kvar.
Sedan börjar tidsstyrning av olika slag försvinna mer och ersättas med olika behovsstyrningar.
Men inget som du ser i vanliga villor direkt.
Sedan börjar tidsstyrning av olika slag försvinna mer och ersättas med olika behovsstyrningar.
Men inget som du ser i vanliga villor direkt.
Klicka här för att svara