Skall snart beställa material till min FTX installation och undrar därför om jag tänker rätt när det gäller kanaler, dämpare mm.
Aggregatet kommer att bli ett Heru 90 S EC
1. Tänkte använda ett ABC-Combidon 160 för ute- och avluft.
2. Från kombidonet drar jag 160 kanaler som jag kondensisolerar till aggregatet.
4. Jag tänkte köra på 160 kanaler och don i hela frånluftsdelen (röd). Finns det några nackdelar med detta?
5. Tilluftsdelen kommer att ha 160 kanaler i huvudstammen (blå) för att sedan förgrenas ut till respektive 125 tilluftsdon men en 125 flexebeldämpare (grön). Tänker jag rätt här?
6. Kommer tänka lite extra på placering av rensluckor, systemet ska gå att rensa från vinden och källaren.
Vad har jag glömt/missat? Tips?
Aggregatet kommer att bli ett Heru 90 S EC
1. Tänkte använda ett ABC-Combidon 160 för ute- och avluft.
2. Från kombidonet drar jag 160 kanaler som jag kondensisolerar till aggregatet.
Kanalerna (brun och gul) lutar något ut mot kombidonet. Har valt att inte gå upp i dimension eller ansluta någon dämpare på kanalerna här då det känns komplicerat att kondensisolera dessa detaljer. Tror ni att det kommer fungera?
3. Från aggregatet på både från- och tilluftsdelen ansluter jag först en flexibeldämpare (grön) för att sedan fortsätta med en fastdämpare (grön) om 120 cm lång 10 cm dämpning. Vad tror ni om detta?
4. Jag tänkte köra på 160 kanaler och don i hela frånluftsdelen (röd). Finns det några nackdelar med detta?
5. Tilluftsdelen kommer att ha 160 kanaler i huvudstammen (blå) för att sedan förgrenas ut till respektive 125 tilluftsdon men en 125 flexebeldämpare (grön). Tänker jag rätt här?
6. Kommer tänka lite extra på placering av rensluckor, systemet ska gå att rensa från vinden och källaren.
Vad har jag glömt/missat? Tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ser i stora drag ut precis som det jag byggde för 5 år sedan. FTX-agg monterades på vinden.
jag har uteluft/avluftsdon precis som du. MEN jag monterade en filterlåda innan FTX med F7 pollenfilter (filterbox FLF160 för påsfilter). Filtret har stor area och jag har kört det upp till 2 år utan byte (kanske ej att rekommendera, men det funkar). För frånluften satte jag en mindre filterlåda för matt-filter (filterbox FLK 160) direkt innan VV. Denna är superenkel att öppna och dammsuga 3-4 ggr/år. Det är ju viktigt att frånluften alltid fungerar utan förluster (för att alltid ha ngt undertryck i huset). De ordinarie filtren i VV tog jag bort. Förlitar mig helt på de bättre externa filtren.
Från VV går det (både frånluftsdelen samt tilluftsdelen) 1 flex-dämpare 160 + 1 rördämpare 1.2m långa (som du skissar), 160 rör som delar ned till 125 för frånluft och 100 i tillluftsdonen (alla via flexdämpare i direkt anslutning till rummen). Jag har inte lagt till någon rens-möjlighet på vinden. Om jag gjort systemet nu så hade jag gjort det på frånluftsdelen som kan samla lite damm. Tilluftsrören är tack vare F7-filtret helt rena.
Jag hade inga problem att justera in lämpliga luftflöden i alla rum. Jag har inga strypningar etc i rörsystemet.
Det är lämpligt att uteluftsventilen har ett finmaskigt nät för "för-filtrering" av luften (blad, insekter etc), denna kan man ju dammsuga i samband med F7-filterbyte.
Har aldrig ångrat FTX-installation...
ps glöm ej att säkerställa luftgenomströmning genom stängda dörrar. Jag kapade alla dörrarna 2 cm i nedkant samt planhyvlade trösklarna för att få luft genomströmning diagonalt i rummen ds
mvh Lars
jag har uteluft/avluftsdon precis som du. MEN jag monterade en filterlåda innan FTX med F7 pollenfilter (filterbox FLF160 för påsfilter). Filtret har stor area och jag har kört det upp till 2 år utan byte (kanske ej att rekommendera, men det funkar). För frånluften satte jag en mindre filterlåda för matt-filter (filterbox FLK 160) direkt innan VV. Denna är superenkel att öppna och dammsuga 3-4 ggr/år. Det är ju viktigt att frånluften alltid fungerar utan förluster (för att alltid ha ngt undertryck i huset). De ordinarie filtren i VV tog jag bort. Förlitar mig helt på de bättre externa filtren.
Från VV går det (både frånluftsdelen samt tilluftsdelen) 1 flex-dämpare 160 + 1 rördämpare 1.2m långa (som du skissar), 160 rör som delar ned till 125 för frånluft och 100 i tillluftsdonen (alla via flexdämpare i direkt anslutning till rummen). Jag har inte lagt till någon rens-möjlighet på vinden. Om jag gjort systemet nu så hade jag gjort det på frånluftsdelen som kan samla lite damm. Tilluftsrören är tack vare F7-filtret helt rena.
Jag hade inga problem att justera in lämpliga luftflöden i alla rum. Jag har inga strypningar etc i rörsystemet.
Det är lämpligt att uteluftsventilen har ett finmaskigt nät för "för-filtrering" av luften (blad, insekter etc), denna kan man ju dammsuga i samband med F7-filterbyte.
Har aldrig ångrat FTX-installation...
ps glöm ej att säkerställa luftgenomströmning genom stängda dörrar. Jag kapade alla dörrarna 2 cm i nedkant samt planhyvlade trösklarna för att få luft genomströmning diagonalt i rummen ds
mvh Lars
Hej och tack för ett utförligt svar!
Har några frågor angående din installation.
1. Vad är fördelarna med att investera i flera filterlådor istället för att använda aggregatets?
1.1 Är det inte svårt att kondensisolera lådan för uteluften?
2. Hur kommer det sig att du valde 160 kanaler i huvudstammen, 125 till frånluften och 100 till tilluften? (Min tanke är 160 don till frånluft och 125 don till tillluft - Är jag ute på djupt vatten här?)
3. Har du även flexdämpare efter frånluftsdonen?
/Fredric
Har några frågor angående din installation.
1. Vad är fördelarna med att investera i flera filterlådor istället för att använda aggregatets?
1.1 Är det inte svårt att kondensisolera lådan för uteluften?
2. Hur kommer det sig att du valde 160 kanaler i huvudstammen, 125 till frånluften och 100 till tilluften? (Min tanke är 160 don till frånluft och 125 don till tillluft - Är jag ute på djupt vatten här?)
3. Har du även flexdämpare efter frånluftsdonen?
/Fredric
Hej
svar på frågorna
1/ Det aggregatet jag valde hade (av utrymmesskäl?) mindre/grövre filter. F7-påsfilter ger stor area och fångar upp pollen (för uteluften som ska in i huset). Filterburken för frånluften tog jag av bekvämlighetsskäl. Mkt enklet att lossa 2 spännen för att lyfta locket o dammsuga. För att komm åt filtret i mitt aggregat så måste jag dela en stor låda, mera svåråtkomligt. Mattfiltret som är i lådan håller nästan i en evijhet (bytte nu efter 5 år).
2/ jag har mitt på vinden. F7 påsfilterlådan behövs en isoleras då det är samma temp på in/utsida av den. De lilla lådan för frånluften är det enda som ej är isolerat. Den är ju synlig och jag har inte hittills sett någon problematisk kondensering på/i den. Inget problem alltså.
3/ Ja, jag har flexdämpare både vid både till o frånluftsdon. De kostar så lite jämfört med alternativet.
mvh Lars
svar på frågorna
1/ Det aggregatet jag valde hade (av utrymmesskäl?) mindre/grövre filter. F7-påsfilter ger stor area och fångar upp pollen (för uteluften som ska in i huset). Filterburken för frånluften tog jag av bekvämlighetsskäl. Mkt enklet att lossa 2 spännen för att lyfta locket o dammsuga. För att komm åt filtret i mitt aggregat så måste jag dela en stor låda, mera svåråtkomligt. Mattfiltret som är i lådan håller nästan i en evijhet (bytte nu efter 5 år).
2/ jag har mitt på vinden. F7 påsfilterlådan behövs en isoleras då det är samma temp på in/utsida av den. De lilla lådan för frånluften är det enda som ej är isolerat. Den är ju synlig och jag har inte hittills sett någon problematisk kondensering på/i den. Inget problem alltså.
3/ Ja, jag har flexdämpare både vid både till o frånluftsdon. De kostar så lite jämfört med alternativet.
mvh Lars
hmm svar 2 skulle vara 1.1
2/ missade jag, Om man ska ha stort luftflöde så är väl 160/125 bra. Hos mig har jag flera tilluft än frånluftsventiler och man ska evakuera mer luft från toa/bad/tvätt än vad som behövs som tilluft i de vanliga rummen. Så jag valde 125 från tvätt, bad ock kök, 100 från de små toaletterna samt 100 i tilluft till övriga rum.
För 5 år sedan så verkade detta vara standard....
Stammen ut från FTX-agg är 160 så det känns onaturligt att grena ut 160 till flera rum därifrån, MEN strömningsmotståndet blir naturligvis lägre, lägre lufthastigheter över allt o därmed lägre ljud.....
2/ missade jag, Om man ska ha stort luftflöde så är väl 160/125 bra. Hos mig har jag flera tilluft än frånluftsventiler och man ska evakuera mer luft från toa/bad/tvätt än vad som behövs som tilluft i de vanliga rummen. Så jag valde 125 från tvätt, bad ock kök, 100 från de små toaletterna samt 100 i tilluft till övriga rum.
För 5 år sedan så verkade detta vara standard....
Stammen ut från FTX-agg är 160 så det känns onaturligt att grena ut 160 till flera rum därifrån, MEN strömningsmotståndet blir naturligvis lägre, lägre lufthastigheter över allt o därmed lägre ljud.....
Heru 90 S EC har rätt stora filter, så de duger bra. Vad gäller typ av filter är det en sak som man får komma ihåg: Typ av aggregat påverkar filter val. I en roterande så bör/skall även frånluftfiltret vara fint. Vilket inte behövs i platt (kors o motströms) växlare. Heru 90S EC har F7 på båda, bra. De har också varit så smarta så istället för att konstruera nya filter, så har de tagit filter som redan fanns på hyllan (filter till låda FLF160). Duktigt!
Klicka här för att svara