Jag är av den uppfattningen att vi ventilerar våra hus lite väl mycket idag. I mitt tidigare hus hade vi ingen mekanisk frånluft (alltså enbart ventiler i alla rum) och boendemiljön var helt OK. Nu har vi frånluftsvärmepump och alltså ett konstant byte av luften. Givetvis inga problem med boendemiljön nu heller. Pumpen är injusterad enligt konstens alla regler av auktoriserad personal.

Till min fundering: Att byta luft så ofta som vi gör idag tror jag är att överdriva och överdriften får man sota för när elräkningen dyker upp. Borde det inte vara smart att sänka fläkten i värmepumpen och därmed minska ventilationen? Vad kan det få för negativa konsekvenser (bortsett från sämre miljö inne om man sänker för mycket)? Får exempelvis kompressorn gå hårdare eller oftare? Jag har funderat men kan inte se varför den skulle göra det.

En smart funktion som jag skulle vilja ha på pannan är att när kompressorn behöver starta upp så drar pannan automatiskt upp fläktvarvtalet, däremellan kör den på mycket lågt varvtal.

Se årstidsanpassad ventilation: http://www.deltate.se/artiklar/Klimat/Arstid/arstid.htm
Verkningsgraden på kompressorn minskar en aning. Sista funktionen är inte så smart. Bättre koppla till huslarmet i så fall med en lägre ventilation när larmet är aktiverat och ingen är hemma.

Det skulle betyda att man skulle må bäst med liten luftomsättning.

Men vad är det som är mest ekonomiskt?
Och bäst för LVVP?
Ngn som vet?

En något mindre luftomsättning på vintern och en kraftigt ökad luftomsättning på sommaren jämfört med den fastspikade normen, ja.

Hög ventilation vintertid medför hög uppvärmningskostnad av all ventilationsluft. En traditionell FLVP förlorar bara marginellt i verkningsgrad vid lägre ventilation jämfört med kostnaden att behålla hög ventilation. Dock bör det av FLVP-tillverkaren minsta rekommenderade luftflödet tillgodoses.

• Gilla
Mikke1983
  • Laddar…
Tack för en mycket intressant artikel Josth! Enligt artikelförfattaren kan man nog till och med tänka sig ett lite större steg nedåt vintertid. Artikeln nästan förespråkade självdrag vintertid eller övertolkar jag?

Jag tror personligen inte att mitt hus eller familj skulle ta skada om jag (enligt tidigare förslag) reducerade eller rent av helt tog bort undertrycket vintertid och alltså bara lät fläkten gå när pannan startar kompressorn men visst, jag kan börja med att justera ner fläktvartalet. Det känns bara lite meningslöst att pumpa ut 0.35*120 liter 22º luft per sekund och värma upp lika mycket.

Jag har sett över möjligheterna att bygga en egen årstidsanpassning till min Nibe360 och det är inga problem. Det är oerhört enkelt att med hjälp av en mikrodator och ett reläkort få till detta. Är man ambitiös så kan man reglera mot utetemperatur eller RH inomhus.

Roligt att rekommenderad artikeln var till nytta! Nyare hus med mekanisk ventilation är gjorda för att det alltid ska finnas ett visst undertryck som hindrar fukt och kondens på olämpliga ställen. Att helt stänga av ventilationen i dessa hus och lita till självdrag kan leda till betydande skador, åtminstone om det finns något som avger fukt i huset. Däremot kan man minska fläktinställningen ganska mycket vintertid eftersom luften blir torr, termisk självdrag ökar och det blir snabbt stort luftombyte när dörrar och fönster öppnas.

Tror framförallt det skulle vara intressant med en fläktstyrning där kan programmera "ventilationskurva" som drar ner fläkten under heta sommardagar följt av ökning till max på kvällen samt successivt drar ner vid låga utetemp ner till ett minsta värde. Plus hemma/borta-läge kopplat till larmet eller tillhållarlåset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.