1 546 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Avluft som lokal uppvärming
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Hur skulle det funka om man låter lite ljummen avluft läcka till ett utrymme på vinden för att hålla detta på några plusgrader vintertid?
Det är egentligen ett isolerat utrymme för ventilationsaggregatet som jag vill frostsäkra. Utrymmet är i princip en stor låda med 5cm frigolit som isolering. Min tanke är att man släpper ut lite, med betoning på lite, luft som håller lådan varm och som sedan läcker vidare ut i det fria. Hur blir det med fukt i luften? Finns det risk för mögel på insidan lådan? Alternativlösningen är att hänga ni en glödlampa eller eller litet värmeelement och styra något av dessa med en termostat.
Det är egentligen ett isolerat utrymme för ventilationsaggregatet som jag vill frostsäkra. Utrymmet är i princip en stor låda med 5cm frigolit som isolering. Min tanke är att man släpper ut lite, med betoning på lite, luft som håller lådan varm och som sedan läcker vidare ut i det fria. Hur blir det med fukt i luften? Finns det risk för mögel på insidan lådan? Alternativlösningen är att hänga ni en glödlampa eller eller litet värmeelement och styra något av dessa med en termostat.
Om det är kallare än daggpunkten lär det kondensera där, ja. Undrar om man inte istället ska släppa in rejält med frånluft så att temperaturen håller sig över daggpunkten.
Men behövs det? Aggregatets temperatur lär väl ändå bero av tillluft och frånluft och vad du fixar för temperatur i omgivningen kan väl inte spela så stor roll. Har du mätt temperaturen i lådan och jämfört med utomhustemperaturen?
Men behövs det? Aggregatets temperatur lär väl ändå bero av tillluft och frånluft och vad du fixar för temperatur i omgivningen kan väl inte spela så stor roll. Har du mätt temperaturen i lådan och jämfört med utomhustemperaturen?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Glömde skriva att det är frånluft med återvinning. NIBE FLM30. Spillvärmen från aggregatet återvinns naturligtvis också, så det blir inte något över till att värma utrymmet.
Man skulle ju i och för sig kunna bygga en öppen värmeväxlare som plockar lite spillvärme från avluften. Kondensvattnet från återvinningsbatteriet skall ju ändå tas hand om så lite extra gör ju inget.
Altenativet att att köra fullt blås i lådan kan ju också fungera. Noga med tätningen då.
Man skulle ju i och för sig kunna bygga en öppen värmeväxlare som plockar lite spillvärme från avluften. Kondensvattnet från återvinningsbatteriet skall ju ändå tas hand om så lite extra gör ju inget.
Altenativet att att köra fullt blås i lådan kan ju också fungera. Noga med tätningen då.
Absolut förkastligt att släppa ut inomhusluft i en kallvind. Är ditt vindsutrymme av "kallvindskaraktär" så möglar det friskt även utan inomhusluft. Blåser du upp den medvetet så lär inomhusluftens vatten kondensera friskt mot alla kalla ytor.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Det förstår jag.Consensus skrev:
Det var frågan om att skicka in avluften i en från kallvinden separerad och isolerad låda som innehåller ventilationsaggregatet och sedan evakuera samma avluft ut i det fria. Inte via kallvinden.
I ett mollierdiagram kan man hitta grafer som visar relativ och absolut luftfuktighet vid olika temperaturer. Jag får det till att om du kyler luft som håller 20 grader och 50% relativ fuktighet till 9 grader så är relativa fuktigheten uppe i 100%. Senast då börjar det kondensera mot ytor. Jag tror inte att det är en bra idé om du inte satsar på att det skall vara nästan rumstempererat.
Erik
Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Det var en av tankarna. Kanske göra någon form av S-rör för att få en lite större yta.abbe_ skrev:
Consensus och Avemo: Den varma "fuktiga" inneluften släpps alltså INTE ut i kallvinden.
Jag förstod det, men i ditt första inlägg tolkade jag det du skrev som att du ville släppa ut lite av husets frånluft i den isolerade lådan för att hålla den frostfri men inte uppvärmd. Då borde det bli fuktigt där om än inte på kallvinden. Om du inte släpper ut luften där utan bara låter rören värma upp blir det givetvis en annan sak.Johan Gunverth skrev:
Erik
Vad är det du vill frostskydda? Mekaniken? Motorn? Utlopp för kondensvatten?
Jag har fortfarande en luddig tanke att det är luftflödena som transporterar den mesta energin, och vad du hittar på i omgivningen spelar kanske mindre roll för aggregatets temperatur.
Jag har fortfarande en luddig tanke att det är luftflödena som transporterar den mesta energin, och vad du hittar på i omgivningen spelar kanske mindre roll för aggregatets temperatur.
Klicka här för att svara