Jag renoverar kök och vardagsrum i min villa byggd 1977. Huset har sedan tidigare mekanisk frånluftsventilation med utsug från våtutrymmen och spiskåpa via central fläkt på taket.

När jag nu demonterat den gamla spiskåpan vill jag naturligtvis montera en ny och stilig sådan, men eftersom frånuftsventilationen reglerats från den gamla kåpan är det viktigt att denna funktion fungerar även framöver. Regleringen var "strypventil" i själva fläktkåpan med samtidig reglering av husets frånluftsfläkt via 220V matning.

Jag vet att det finns spiskåpa med och utan styrning av central ventilation, men min fråga är nu om det även finns olika standarder och utförande av själva styrningen? Eller kommer det att gå att montera alla spiskåpor från Siemens, etc, så länge det framgår av märkningen att de är gjorda för styrning av mekanisk frånluftsventilation?

Tack på förhand!

Skall du ersätta den gamla kåpan skall du ha en alliancekåpa finns lite olika fabrikat dessa brukar funka att kombinera.

Skall du bygga om ventilationen skulle jag dra en sep. kanal till köksfläkten samt bygga ventilationen i övriga huset för sig.
Det kan bli lite problem med fett i kanalerna för köksfläkt.

Lånar tråden lite...

Jag ska installera ett liknande system, fast vi just nu bara har självdrag. Anledningen är att det är lite dåligt drag sen bergvärmen installerades och vi har något högt radonvärde (240). Tanken är alltså att fixa mekanisk frånluft i badrummet, toaletten och köket (plus tilluft, men det har jag koll på). Just nu är det bara rör utan motor från toa och bad, samt vanlig köksfläkt. Vad ska jag installera för system?

Tänkte först att det skulle sitta ett aggregat på vinden dit alla rör skulle dras, men det kanske är bättre att ha ett system för köksfläkten och en liten PAX-fläkt på rören från toa och bad. Finns det små fuktstyrda fläktar som kan ställas på ett visst grunddrag och sedan dra på rejält vid fukt? En sån hade passat perfekt i badrummet. Vad ska jag ha för fläkt till köket? Den ska vara tyst, det finns gott om plats på vinden.

hej jag är ute efter reglage knapparna som sitter på kåpan du ska byta ut tror jag kan man möjligen få köpa dom av dig,jag har en bosch fläkt med trasiga knappar så vi använder tång då vi ska sätta på fläkten och lyset.
Mvh mats

Sorry Mats! Mina knappar är också trasiga.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.