Buster1 skrev:
Något som vet om problemet skulle försvinna om jag byter ut min "fuktstyrda paxfläkt" mot en "fuktstyrd paxfläkt med grundflöde" (Tex Passad 60) Inbillar mig att kondensen inuti röret blir torkar ut och inte rinner ner.
Ja, byter du till en fläkt som går hela tiden så blir du troligen av med kondensproblemet. Om flödet blir för lågt, (fläkten står still), klarar frånluften inte av att hålla kanalen tillräckligt varm trots isolering.

Tackar för all respons. Paxfläkt med kontinuerlig drift verkar vara den enklaste lösningen så jag provar den.

Tilluftsventiler ska man väll inte ha där man har frånluftsventil, tanken är väll att frånluftsventilen ska suga friskluft från ett annat ställe i huset så man får cirkulation på luften?

Bezt skrev:
Tilluftsventiler ska man väll inte ha där man har frånluftsventil, tanken är väll att frånluftsventilen ska suga friskluft från ett annat ställe i huset så man får cirkulation på luften?
Ja, risken är ju att det blir lite kallt också?

Jag tror fortfarande att det är bäst att sätta pax-fläkten i det nuvarande tilluftskanalen och sedan ta till-luften från dörren, samt proppa igen tak-kanalen.

eviljava skrev:
Ja, risken är ju att det blir lite kallt också?

Jag tror fortfarande att det är bäst att sätta pax-fläkten i det nuvarande tilluftskanalen och sedan ta till-luften från dörren, samt proppa igen tak-kanalen.

På vintern blir det kallt och därför så stängs tillluftsventilen på vintern.

Men var kommer tilluften från under vintern då? Det är ju trots allt ett badrum och jag gissar att det bildas mycket fukt där när ni badar/duschar?

Räcker verkligen ventilationen till om du stänger tilluften?

Ja ett badrum ala fem personer, huset är gammalt med kopplade tvåglasfönster så visst kommer det in luft överallt.

Du måste isolera kanalen för att du ska ha någon möjlighet att bli av med kondensen, och även få ett självdrag.
En PAX passad 60 med kontinuerligt grundflöde är det du behöver. Då kan du känna efter lite vilket grundflöde som passar dig. Den är även fuktstyrd så när du duschar, så startar fläkten automatiskt på högvarv och forcerar ut fukten.

Tilluft ska komma från övriga huset, eftersom du inte enbart ventilerar ditt badrum med fläkten, utan hela huset. Så helst en liten springa i dörren, eller ett överluftsdon i nederkant.

Kapa kanalen och böja den är inte rätt. Kanalen ska sluta efter nock, då har man minst vindpåverkan. Sätter man sen en "kinahatt" på så har man gjort allt man kan för att undvika vind och regn.
De böjda kanalerna man ser på taken på gamla hus är för avloppsluftningen, och har ingenting med ventilationen i huset och göra.

Hoppas detta har hjälpt dig lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.