Bakgrund
Vi köpte ett hus för ca 1.2 år sedan nu ett hus som är från 1923
En och en halvplan villa ca 140 m2 + 50m2 källare , området lider inte av radon problem.
Vind ca 30 m2 ganska bra utrymme.
Renoverad på slutet av 60 talet då de täppte igen alla de naturliga ventaletions hålen och isolerade vissa väggar med gulull. De största delarna av väggarna är isoledare med original sågspån. Relativt så tjockt gissar jag. Mellan övervåning och vind ca 30cm
inga vetiler förutom in och ut gående i tvättstuga i källaren. (fönster och murstock)
Förra ägaren har installerat en luftvärmepump” 6 kW värme IVT”
Har mätt upp att luftfuktigheten i vintras var endast på ca 30% i källaren/tvättsugan

Problem i huset.
Nästintill ingen självdrag.
Problem med kondensbildning på vind , vilket vi märkte av i vintras då det rann utmed vaggarna på vinden. Hör löst det mästa nu bara ventalitaion i huset somsaknas (tror vi)
Varmt i sovrum på sommar / kallt på morgonen alla årstider
För hög el kostnad. direckt el.
Värmen kunde inte sprida sig från luftvärmepumpen.
Otroligt kalla golv.
Mycket kall källare på vintern ca 12 grader mätte vi det till storadelar av vinter 2011/2012, dock så brassade vi inte på där med någon värme. Förutom två datorer som står där. Vi är där bara några timmar i veckan. ”Biorum” ”Tvättsuga”
I biorummer har jag påsikt om 1-2 år tänkt att installera en bra vedkamin ca 12 KW för myfaktor och värme vid behov (tyckerdet är ganska så roligt att arbeta med ved i begränsad mengd) teoretiskt 24 KW värme då.( ska nog klara kalla dagar också på boyta på 180.)
Det var en ventilations nisse och gav en ungivifärlig offert till mig för att lösa ”bara” ventilationen i huset. Ca 70-100 tkr

Min plan till lösning av samtliga problem.

Funderat över en till och frånlufts system.
Har redan köppt en till 6.5 KW IVT värmepump som jag har installerat i tvättstugan.
Från tvättstugan har jag tenkt att sätta 5 utåtgående fläktar som vardera klarar av att flytta 70l/s (ska inte ha alla på max hela tiden) två till vardagsrum en vardera till de två sovrummenpå övervåningen och en till biorummet

Trumma med 4 rör (5om FTX)
4 utgående 125mm spillorör som går bredvid murståcken.
Murstocken går i mitten av huset och är nära samtliga rum i huset
NR 5 rör om FTX fläktkanalen med en ingående(från 2* toa/badrum)

Vardagsrum
Först ska två rör ca 2m ”av typen alu rör böjbara” gå till vardagsrummet anedningen att jag väljer 2x är att jag vill ha nere vartalet och volymen på fläktarna eftersom det är så kortstrecka mellan tvättstuga och vardagsrum även ger mjlighet en att fläkta på ordentlig vid behov; som Sommar och fester eller snabb uppvärmning. (har slåttut ut en vägg mellan vardagsrum och kök så det är mycket mer öppen planläggning nu.) dessa ventiler har jag tänkt att ha raka spridare ca 10 ca och 25 cm ovanför golv nivå.

Sovrum x2
Sovrummen ligger ovanför denna kanalen också och gå rakt upp til nära taknivå i sovrummen dom har jag tenkt mig att de ska ha varsitt spillorör 125mm kopplade till fläktarna i källaren. Utblåset har jag tenkt att rikta mot fönster för att sprida luften så bra som möjligt. I sovrumsdörrarna gör jag en massa hål ca 14mm i nederkant ,har inte hittat någon snygg annan lösning L men det ska nog gå bra efter lite målning och vinklar dom för ingen insyn. Det finns även ett tredje litet sovrum på övervåningen, funderar på att sätta ett rör ut från den ena kanalen så att ett rör förser två rum. bör väl gå?

Källare

Källaren består av ett avlångt rum och två smårum bredvid det avlånga, ett av de mindre rummen är tvättstugan, det större är biorummet.
Från tvättstugan har jag tenkt mig att jag har en utgående fläkt i ett 20cm långt 125mm spillorör i marknivå tildet avlånga rummet. I det avlånga rummet kommer även trappan ner. (jag vet att jag borde ta och rita detta.)
Ingående fläktar har jag tenkt mig att borra upp i tvättstugedörren ca 3-4 st (för att det är så jobbigt att borra så många stora hål i tegelgväggen) dessa flätar ska funka som tryckutjämnare/luft flyttare tänkte mig att det blir ett stort undertryck i tvättstugan annars och vill inte att all den luft som jag har tänkt mig att flytta ska tas utifrån pga ekonomi.

ingående luft (även med FTX fast då till FTX så klart:)
Jag tänkt mig att friskluften utefrån endast skulle gå i ett alu spillorör från en ventil med ett filter ”kanske f7” till ovanför värmepumpen så att luften skulle värmas av den och sugas av undertrycket som blir av de 5 utgående fläktarna i svättstugan.
Tvätten från tvättmaskinen har jag tenkt mig att hänga in i bastun och stänga dörren och ha en luftavfuktare där som går på när det blir fuktigt där för att förhindra att fuften i tvättstugan blir fuktig.

Utgående ( om ingen FTX)
Utsuget i huset hade jag tent mig att ha två fläktar på vinden som drar upp luften från badrum på övervåning och VC på båttenvåningen.

FTX (för economins skull)
Senare tiden har jag funderat på att köpa en billig enkel FTX
Min tanke är att huset troligen inte är helt tätt och att ta in en massa friskluft genom En dyr FTX agg är lite dumt utan bara ha den som återvinner den luft jag tar ut kan räcka för ekonomins skull.
Är det fel tänkt?
mina förslag til FTX
http://www.luftbutiken.se/ftx-aggregat/2545-q-vent-canvac-vl-100-rums-ftx.html för ca 6000:- med 75% verkningsgrad nackdelen är ju att det blir lite meckigare att dra in spillorören i denna modell fast med lite tejp och uppfinnigsrikedom kännar att luft volymen inte är så viktig har läst i forum att detta med 0.35 l/s /m2 är lite överdemonsinerad. Tycker att jag tar mycket friskluft från andra rum istället att det är bättre ekonomi i det?
eller
den lite dyrare med hela 90% verkningsgrad http://www.vvs-experten.se/upload/6-kineticdata.pdf ca 14000:-
vad är nackdelen med detta eller fördelen tror ni? Verkar bilig om den klarar av 90% verkningsgrad
eller har ni något annat tipps?
båda hade jag tänkt mig att ha från 2 isolerade spillorör 125mm på vinden som går till ett oisolerat rör i kanelen utmed murstocken, där de två rören möts i en Y korsning tänkte jag sätta 2* 70l/s fläktar för att kunna flytta luften den långa sträckan från bottenvåning via vinden till källaren kanske 20m ”lilla toa bottenvåning” och den andra från badrummet (övervåning) ca 17m
när detta rör kommer till källaren tänkte jag att det skulle in i FTX agget och ut genom källarfönstret som är en meter ifrån där jag hade tenkt ha FTX agget. Även ingående luften tenkte jag skulle tas från källar fönstret.
På våren när det börjar bli varm ute tenkte jag kunna koppla ut FTX agget på vinden via två spjäll till en T korsning till det gamla utsuget som går ut påtaket. insåg nu att jag inte löst utsug via flöktar i denna lösning. får fundera på det. kanske fläktar föra T korsning, klarar då dom att flytta lika mycket luft om dom inte är i mitten av streckan? eller har jag fel där?

Datorstyrd Luftflöde med massa olika program version hemmabygge
Samtliga fläktar som jag har nämnt ovan ska kunna fjärrstyras och reglera varv talet via fjärr styrnig och vara kopplade till ett/några dator program som ska ha olika förprogrammerade program
T.ex.
som vinter läge och sommar läge, och under lägen ska vara Dagläge hemma, borta, morgon läge, natt läge och borta läge. bortrest, Kanske fler när jag väl börjar med den biten.
Samtliga lägen ska jag programmera fläktarna för att uppnå maximal komfort och ekonomi. Även kunna kopplas på via smartphone om jag har tänkt komma hem tidigare en dag så kan jag sätta på hemmläge en 30 min tidigare eller sätta bortrest läge om vi har glömt det när vi är bort några dagar.

Några exempel är att jag vill ha det kallt i sovrummet, så den ska under första 90 min byta ut all luft i sovrummen till 19 gradig luft då skall luftvärme pumpen vara inställd på 19 grader och fläktarna till vardagsrum avstängda, i sovrummet efter ca 90min ska fläktarna gå över till tyst läge så att vi kan sommna utan väsen.
Morgon läge ska starta 30 min innan vi vaknar och stänga av utblåset i huset , värmepumpen ska ändras till hög värme och fläktar i vardagsrum ska startas. Borta läge har jag på alla flätar fast minimum för att rotera lite luft och för att få ut lite eventuell fukt ”kanske till och med under 20 min varge timme.

Min teori är att ag styr mycket av värmen i huset endast med hur mycket luft jag flyttar förbi Tvättrummet hög värme typ 27 grader på dagen ca20på natten/sen kvällen eller liknade men allt får jag ju kalibrera in, fast det räknar jag med går ganska så snabbt.

Snälla hjälp mig om det är något jag har missat?

Är det något som jag inte har räknat med?

Har ni något förslag på hur jag kan förbättra detta?

jag har ingen direct ritning på huset fast om ni vill så kan jag fota någon del av huset om det skulle hjälpa?

Hej.
Här kommer lite kommentarer på din lösning.

Luftfuktigheten är alltid låg på vintern på grund av den låga temperaturen ute.

Dåligt självdrag pga dels tätade intag och dels har den varma murstocken försvunnit och ersatts av en värmepump, om jag förstått riktigt, är vanligt i renoverade gamla hus.
Om det kondenserar på väggarna så har du dels riktigt dålig ventilation och dels dålig isolering.
För varmt i sovrum, kallt på morgonen och kalla golv = dålig isolering
För hög uppvärmningskostnad = dålig isolering.
Kallt i källaren = dålig isolering, och så klart har man ingen värme på så blir det kallt...

24 kW räcker säkert till ett dåligt isolerat hus på 180 m2.
70-100' kan vara rimligt för ett komplett FTX-system konstruerat, installerat och färdigt.

Vad är det för värmepumpar? Luft/luft med en inomhusdel som blåser där den är monterad?

Jag gillar att du har en lösning på alla problem ;-)
Jag hade inte valt någon alu-slang. Den är ömtålig och dålig men ibland kan det vara svårt att komma fram med spiro. Alternativt kan du använda en flexibel utdragbar ljuddämpare, du behöver troligen dämpa ljudet i vilket fall som helst.

Du måste nog tänka på att du försöker bygga två olika system. Ett ventilationssystem och ett luftburet värmesystem. Din beskrivning är nog snarast ett system för att distribuera värme. Om du skall ta med friskluft via tvättstugan och denna skall filtreras (ex.vis F7) behöver du en fläkt som suger minst 65 l/s genom filtret och blåser in i tvättstugan. Du skulle få ett allt för stort undertryck i tvättstugan om dina tilluftsfläktar skulle "frisuga" luften genom ett finfilter. I tvättstugan skall denna luft blandas med återluften genom dörren (upp till ca 200 l/s, 4x70-65). Värmepumpen skall sedan värma all luft i tvättstugan innan dina 4 fläktar blåser ut den i huset. Det kommer nog att lukta lite från tvättmaskinen men det kanske inte blir så farligt. Skall det fungera att värma med så är det ju även viktigt vilken temperatur VP kan ge.
Ett Q vent FTX-aggregat är tänkt att ventilera det rummet den är monterad i och den har inbyggda fläktar. Verkar väldigt meckigt att bygga om och kanalansluta den, det bästa vore nog en annan produkt, bara en värmeväxlare utan fläktar.
Vill nog snarare påstå att ett uteluftsflöde på 0,35 l/s/m2 är minimum, inte överdimensionerat. Det ger ett flöde på ca 65 l/s i ditt hus på 180m2.
För att värma denna luften från utetemp till 20° ett år går det åt ca 10000 kWh om man bor i trakten av Örebro (8900 i Skåne och drygt 13500 i Norrbotten) En värmeväxlare på 70% temperaturverkningsgrad minskar behovet till ca 3000 kWh/år (2650 i Skåne och 4100 i Norrbotten). Med en VVX på 90% blir behovet drygt 1000 kWh/år (knappt 1000 i Skåne och 1400 i Norrbotten). I verkligheten kommer behovet att bli lite större då man brukar förlora en del genom avfrostning samt att de sällan är lika bra i verkligheten som i broschyren. och sedan skall man tänka på att fläkten får jobba mer pga av tryckfallet i VVX och längre kanaler så du får lägga på en del kWh för fläktdriften.
Styra temp med luftflöde fungerar men det innebär att du måste hantera även temperatur på luften om du skall kunna bibehålla ett min.flöde.
Istället för att ha fläktar både på vinden och i källaren från eventuell frånluft till VVX så kanske det går att ha dom bara i källaren och använda ett spjäll för att koppla antingen uteluften eller frånluften förbi VVX. Det spelar ingen roll om du har tryckfallet före eller efter fläkten, det spelar däremot roll hur anslutningarna in och ut ur fläkten ser ut, beroende på vad det är för typ av fläkt.
Glöm inte att fläktar bullrar så du vill ha ljudämpare mellan fläkten och bebodda rum.

Om du väljer att inte ha en VVX så skulle jag nog byggt det som 2 separata system. Ett som sprider ut värmen från VP så som du beskrivet det. Och ett rent mekaniskt frånluftssystem med friskluftsventiler i ytterväggarna.

Lycka till

Tack för att du har lyckats läsa igenom min lösnig :) och dessutom svara på det med bra synpunkter.
jag har lite frågor angående dina komentarer om det är ok.

Det är sant att husetärfördåligt isolerat. dockså säger besiktningsman och en annan byggenginör som var här och tittade att det inte fick tillläggs isolerats merän det redan har gort. PGA att huset måste andas. så jag tenkte att jag får fixa bättre uppvärmingssystem.

.VI har två luft luft värmepumpar ja. Debästa enligt många tester. med bra economi. ratio 3-5 /1 alltså 1k energi ca 4k värme

på vilket sätt är Alu slangen ömtålig? vid installationen eller senare om någon stöter till den? där jag har tenkt att ha den är det ju låg risk att någon skadar dentenkte jag. och billigare typ 20% av kostnaden och lätt att installera den.
jagska nog dock ha en del sådana flexibel utdragbar ljuddämpare i alla fall till de 4 fyra utgående fläktar till vardags rum och sovrummen.

Jag tror inte heller att det kommer lukta såmycket från tvättstugan dåviinte tvättar hela tiden och detatt luftenbyts såppas ofta i det rummet.

Hur menar du med att det är viktigt vad för temperatur det är på VP? enligt installatören somgorde arbetet sa att vid utplåset ärdet ca 55 grader om den märker att det är ca 3 grader kallare vid inblåset än önskad temperatur

har någon någon tanke om kinetic s400 är den bra? vad är nackdelen? den är ju relatift billig

det lutar defenetift åt att jagvill ha ett FTX eller VVX som du säger (vad är det för skillnad?)

anledningen att jag vill ha fläktarna på vinden är att de kommer så långt ifrån något rum sommöjligt fr att sänka ljuset.min teori är attjulängre man har fläktarna från något rum ju mindre väsnas de:) tror inte att luft flödet värnans så mycket i mitt system?

Fläktarna jag har tenkt mig att använda är billiga i drift och inköp vissa av dem är på 5w 230mm och de andra mindre är på ca 12w 120 mm när de är på max fart. med ca 70w * 24 * 365 /1000 = 613 KW ca 613 KR år
kanske får byta de efter några 4-6 år

70 -100 tkr tycker jag är mycet då jag räknar med att jag kan uppnå samma sak plus kanske lite mer med mitt hemma bygga för ca 19-25 tkr med FTX agg och dator styrningen.

Några saker jag tycker, har kanske missat något i all text.

Du nämnder att du vill blåsa 70 l/s per fläkt och det i en 125 kanal - Detta ger lite höga hastigheter i kanalerna vilket kostar energi (tryckfall) och ger risk för oljud.
Fläktar på 5W och 12W är jag rätt säker på orkar inte trycka 70 l/s igenom några meter 125-kanal p.g.a. tryckfallet.

Angående ljud så kvittar det hur långa kanaler man har ljuder kommer fortplantas i kanalsystemet, så något form an ljuddämpning måste du ha.

Alu-slang är ömtålig då man skall rensa den, skall du slippa rensa kanalerna måste du ha filter på alla fläktarna.
Alu-slang har även högre tryckfall vilket ger dyrare drift.

Att flytta värmen med luft är rätt svårt och kräver höga flöde hela tiden för att fungera, se på dom gamla "luftburna-värmesystemen".

Fritt drag har ju redan svarat på några av frågorna.

VP måste ha hög temp på luften ut så att den ger ett tillräckligt tillskott av värme. Ger den 55° så är det inga problem.

Kan bara hålla med Fritt Drag, du måste ha ljuddämpare.

Om fläktarna är några billiga små axialfläktar så kan de vara väldigt känsliga för tryckfall i anläggningen. Du skall absolut kontrollera fläktdiagrammet så du ser vilket flöde de klarar av vid dina tryckfall. Räkna med ca 3 Pa / m och ca 10 Pa per 90°böj för spiro, flexslang är betydligt mer. Glöm inte filter, vvx, don, galler, mm.

En installatör och en konsult hade nog inte valt att göra en sådan lösning som du har gjort utan gått för en mer traditionell variant med betydligt dyrare material. Och så är det ju ett par personer till som skall tjäna pengar på det hela...
Tyvärr vet varken jag eller Google något om Kinetic S400 så ingen hjälp där.

FTX är ett system med Frånluft Tilluft och värmeväXlare. VVX är bara kort för värmeväxlare

jag ska nog byta till spillorör.tack.

dock ska jag försöka göra det lätt att rengöra dessa. Möjligtsätta pånågot govfiler som tarbort det mästa skräpet.
den längre streckan kan jag ju kanske sätta ett par till fläktar så kan de ju flytta mer fuft.

jag kan testa att koppla in mina fläktar på mina spilorör och torkskops slangar för att se hur bra mina fläktar flyttar luften bra.

känns som att det finns mycket min lösning kan ge sominte en lösning för 80tkr ger. klart att detärvissa sakersom jag inte kan lösa lika enkelt för mina 25tkr och det finns ju en hel del marginaler medmin lösning upptill 80tkr som jag kan bygga ut om något inte blev bra. eller hur?
värt ett försök tycker jag i alla fall eller har jag fel?

jojust det glömde säga. det är inte bara VP i tvättrummet som värmerhuset utan en till VP i t rappa mellan källare och bottenvåning- nedanför övervåningen också.haräven 2 st effektiva kaklene ugnar om det blir kallt. så all värme måste inte komma från tvättrummet.

den Kinetic S400 är en motströmsverkande VVX någon som vet vad det betyder? harförsökt att googla på det också utan framgång.

Försök undvika slangar så mycket som möjligt, dom har höga tryckfall och är svåra att göra rent. En liten snutt vid fläkten så att vibrationer inte överförs till kanalen, helst inte mer.

En motströmsväxlare är en förlängd plattvärmeväxlare. Den fungerar likadant som en plattvvx men har högre verkningsgrad och måste därför även avfrostas tidigare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.