1 015 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Skorstenskanal eller yttervägg?
Tjena.
Jag ska sätta in en fläkt i badrummet. Badrummet finns i vår sommarstuga där vi tillbringar i genomsnitt 5-10 dagar i månaden. Tanken är att fläkten ska hålla ute fukt i hela huset under vintern också. Vi har vedpanna men grundvärmen ordnas med elpatron.
Där finns redan hål för ventilation i ytterväggen samt i en skorstenskanal.
Om jag monterar fläkten i ett hål så kommer ju luften att dras in genom det andra.
Min tanke är att blåsa ut fuktig luft genom skorstenen och täppa till hålet i ytterväggen.
Finns det något att invända mot detta?
Jag ska sätta in en fläkt i badrummet. Badrummet finns i vår sommarstuga där vi tillbringar i genomsnitt 5-10 dagar i månaden. Tanken är att fläkten ska hålla ute fukt i hela huset under vintern också. Vi har vedpanna men grundvärmen ordnas med elpatron.
Där finns redan hål för ventilation i ytterväggen samt i en skorstenskanal.
Om jag monterar fläkten i ett hål så kommer ju luften att dras in genom det andra.
Min tanke är att blåsa ut fuktig luft genom skorstenen och täppa till hålet i ytterväggen.
Finns det något att invända mot detta?
Jag skulle inte valt att tillföra en massa fukt till skorstenen.
Luften måste komma in någonstans. Normat brukar man ta in den i sovrummet och suga ut i våtrum. Är man rädd för fukt i (en murad) skorsten så had jag valt hålet i väggen, om det är i badrummet, och tätat hålet till skorstenen. Saknas det luftintag så montera dit en friskluftsventil i sovrummet(-en).
Försök att provlyssna på fläktarna och köp den tystaste. Du har snart glömt det (ev.) höga priset men en bullrig fläkt irriterar du dig på i många år...
Försök att provlyssna på fläktarna och köp den tystaste. Du har snart glömt det (ev.) höga priset men en bullrig fläkt irriterar du dig på i många år...
Klicka här för att svara