Hej!

Jag har en tegelmurstock med insatsrör av rostfritt stål. 4 pipor kommer från eldstäder, en pipa till köksfläkt samt ett ventilationsrör till badrummet som vi skall bygga på ovanvåningen.

Ventilationsröret på ovanvåningen sitter bara ett par meter under nock och har tills nu varit delvis pluggat mha. en stor tuss stenull runt ett 20mm vp-rör. Märkte att jag var tvungen att ha lite cirkulation igenom pipan för att det inte skulle rinna in vatten och satte därför i vp-röret.

Jag ville inte lämna röret helt öppet då jag var rädd att sotflagor skulle kunna trilla ner genom röret iom. att vinden inte varit uppvärmd så har ju inte självdraget varit speciellt stort.

Farhågan att det kan trilla ner sotflagor i denna ventilationskanal besannades idag när jag tog bort isoleringstussen och vp-röret. Vp-röret hade ett ordentligt brännmärke i änden. Vi hade soteld under natten då stormen Gidrun härjade, då gnistrade det friskt runt skorstenen så det kan ju ha trillat ned en flaga då..

Om jag inte haft röret pluggat med stenull, eller om jag haft ett frånluftsdon monterat direkt på murstocken så hade den glödande sotflagan trillat ned på trägolvet och det kunde ev. ha slutat illa...

Så med detta som bakgrund, till min fråga: Jag vill ansluta ett frånsluftsdon till detta rör i murstocken, hur skall jag lösa det på ett säkert sätt så att sotflagor som ev. trillar ner i röret inte kan orsaka någon brand? Räcker det med att gå några meter horisontellt med röret innan man viker av nedåt genom innertaket t.ex.?

Mvh Lucke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.