4 812 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Sätta en badrum på ett isolerat ventilationsrör? Frånluft istället för tilluft?
Tjena
Jag skulle behöva lite bättre ventilation i ett gästbadrum. Ca 6kvm med wc och duschhörna.
Idag finns ingen vettig frånluftsfläkt. Däremot finns en luftkanal i bjälklaget. Ca 4 meter lång rakt ut, utomhus. Eftersom huset har mekanisk frånluft så fungerar den här kanalen inte som frånluft, nu sugs kall luft in där. Jag hade tänkt att sätta en fuktstyrd typ paxfläkt på den så den blåser ut luft när det behövs. När jag känner i röret så känner jag en kantig kanal som är isolerad med några cm. Isolering. Alltså innuti röret.
Kan jag strunta i det och installera en fläkt ändå? Den här gästtoan är så byggd att det är omöjligt att dra ny ventilationskanal utan att riva halva undervåningen.
Jag kan gissa vad typ byggregler och normer säger när det gäller nybygge och renovering men jag skulle behöva veta vad som fungerar rent praktiskt. Är det en verklig risk för mögel eller liknande? Är det bäst att ha 3n fläkt som går bara när någon duschar eller är det bättre om den går konstant?
Jag skulle behöva lite bättre ventilation i ett gästbadrum. Ca 6kvm med wc och duschhörna.
Idag finns ingen vettig frånluftsfläkt. Däremot finns en luftkanal i bjälklaget. Ca 4 meter lång rakt ut, utomhus. Eftersom huset har mekanisk frånluft så fungerar den här kanalen inte som frånluft, nu sugs kall luft in där. Jag hade tänkt att sätta en fuktstyrd typ paxfläkt på den så den blåser ut luft när det behövs. När jag känner i röret så känner jag en kantig kanal som är isolerad med några cm. Isolering. Alltså innuti röret.
Kan jag strunta i det och installera en fläkt ändå? Den här gästtoan är så byggd att det är omöjligt att dra ny ventilationskanal utan att riva halva undervåningen.
Jag kan gissa vad typ byggregler och normer säger när det gäller nybygge och renovering men jag skulle behöva veta vad som fungerar rent praktiskt. Är det en verklig risk för mögel eller liknande? Är det bäst att ha 3n fläkt som går bara när någon duschar eller är det bättre om den går konstant?
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Jag skulle valt en fuktstyrd fläkt. Den går exakt när den behövs = när det är fuktigt.
Du kommer förmodligen att upptäcka att den gärna vill gå långa tider på sommaren, fast du kanske upplever det som torrt. Kännaren ljuger inte - det är förmodligen fuktigare än du tror just då.
Du kommer förmodligen att upptäcka att den gärna vill gå långa tider på sommaren, fast du kanske upplever det som torrt. Kännaren ljuger inte - det är förmodligen fuktigare än du tror just då.
Vad tror du om den konstiga isolerade kanalen då? Kan man ha isolering på insidan av kanalen?
Den funktiga luften borde ju inte kondensera innan den når utomhus och kyls av tänker jag.. lite kyls den väl ner i ventilationskanalen med kanske.
Den funktiga luften borde ju inte kondensera innan den når utomhus och kyls av tänker jag.. lite kyls den väl ner i ventilationskanalen med kanske.
Jag har alltså annan frånluft. Den som är för hela huset. Detta är bara för att få lite extra flås när någon duschat. Jag kan tyvärr inte dra någon ny ventilation. Det är byggtekniskt omöjligt av olika skäl. Måste antingen blåsa ut luften från badrummet ut i tvättstugan bakom grnom väggen eller så får jag blåsa ut den genom den mystiska isolerade kanalen i bjälklaget. Vilket är bäst/sämst av de alternativen.
AHA. Då ska kanalen absolut proppas. Att ha från och tilluft i samma rum är fel.
Se till att du har en springa mellan dörrbladet och tröskeln istället.
Luft tar alltid den enklaste vägen och som det är nu får du säkert inte tillräckligt undertryck i rummet för att bli av med den fuktiga luften. Frånluften suger säkert direkt från tilluften. Prova med att tejpa en plastpåse över eller proppa in påsen i tilluftskanalen och kolla om det blir bättre.
Fredrik
Se till att du har en springa mellan dörrbladet och tröskeln istället.
Luft tar alltid den enklaste vägen och som det är nu får du säkert inte tillräckligt undertryck i rummet för att bli av med den fuktiga luften. Frånluften suger säkert direkt från tilluften. Prova med att tejpa en plastpåse över eller proppa in påsen i tilluftskanalen och kolla om det blir bättre.
Fredrik
Äääsch vad jag är dålig på att förklara.. vi har mekanisk frånluft i huset. Det finns i badrummet på övervåningen, toan på mellanvåningen och i tvättstugan i källaren. Tilluft finns i källaren. Dels i "gillestugan" och dels inne i det här lilla extrabadrummet.
Så jag har inte till och från i samma rum. Har gjort en liten skiss.
Så jag har inte till och från i samma rum. Har gjort en liten skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det skulle gå. Flödet blir väl lite sämre då i tvättstugan och kanske inte fullt tillräckligt i duscen men det skulle gå.
Alternativt kanske man i så fall skulle kunna bara blåsa in den fuktiga luften genom väggen in i tvättstugan med en fuktstyrd fläkt? Rakt ut i luften och där förlita sig på den befintliga frånluften på 15 kubik/min fixar det?
Är den invändigt isolerade ventilationskanalen utesluten?
Alternativt kanske man i så fall skulle kunna bara blåsa in den fuktiga luften genom väggen in i tvättstugan med en fuktstyrd fläkt? Rakt ut i luften och där förlita sig på den befintliga frånluften på 15 kubik/min fixar det?
Är den invändigt isolerade ventilationskanalen utesluten?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ska du göra det korrekt så bör du ta dit en ventgubbe som mätet om fläkten orkar och som sen kan justera in det efteråt.
Jag skulle inte sätta in extra fläktar om inte för du vill ha en konstant ventilation i badrummet.
Fredrik
Jag skulle inte sätta in extra fläktar om inte för du vill ha en konstant ventilation i badrummet.
Fredrik
Har gjort en ventilationskontroll. Fläkten på vinden går redan på max. Den går inte att öka.
Alternativen är 4 st som jag ser det.
1. Sätta en fuktstyrd paxfläkt på den "onödiga" ventilationstrumman och blåsa ut fukten utomhus direkt. En annan tilluftskanal finns i angränsande rum. Enda probemet här är att kanalen är invändigt isolerad.
2. Göra hål mellan badrum och tvättstugan och låta frånluften i tvättstugan även dra ur luften ur badrummet.
3. Som punkt 2 fast med en fläkt som aktivt blåser in den fuktiga luften från badrummet in i tvättstugan. Lite hjälp på traven alltså.
4. Skarva på tvättstugans frånluft med ett t-rör och dra den direkt vidare in i badrummet. Detta alternativ kommer innebära lite för klent drag från både tvättstugan och badrummet.
Det är alltså bara ett badrum som används sporadiskt av gäster då och då.
Alternativen är 4 st som jag ser det.
1. Sätta en fuktstyrd paxfläkt på den "onödiga" ventilationstrumman och blåsa ut fukten utomhus direkt. En annan tilluftskanal finns i angränsande rum. Enda probemet här är att kanalen är invändigt isolerad.
2. Göra hål mellan badrum och tvättstugan och låta frånluften i tvättstugan även dra ur luften ur badrummet.
3. Som punkt 2 fast med en fläkt som aktivt blåser in den fuktiga luften från badrummet in i tvättstugan. Lite hjälp på traven alltså.
4. Skarva på tvättstugans frånluft med ett t-rör och dra den direkt vidare in i badrummet. Detta alternativ kommer innebära lite för klent drag från både tvättstugan och badrummet.
Det är alltså bara ett badrum som används sporadiskt av gäster då och då.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 701 inlägg
Förstår jag det rätt om det går en kanal direkt in till badrummet? Röret har alltså enbart två hål - ett utomhus och ett i badrummet?