2 236 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Fläktwoods RDKG - Effekt på aggregat?
Vi har i våran lägenhet ett ventilationssystem ifrån Fläktwoods, MOdel RDKG 1-2-2-1-1 (tror jag).
Visste inte om att där satt ett värmeaggregat, har försökt mäta Watt antalet men enligt den så ligger systemet på 54W.
Det jag tycker är konstigt är att oavsett om elementet inuti är varmt (igång då) eller inte så drar den lika mycket.
Edit:
Har kommit underfull med hur system fungerar ungefär.
Ena utav de 2 rören i mitten är tillluft och den andra vill jag anta är frånluft, styr den vänstra fläten från och den högre till? då man bara känner drag när den högre är inkopplad.
Och då värme ingår i hyran, (vatten och el betalas själva), är det då inte fel att detta system är inkopplad i ett uttag i lägenheten? är ju trots allt vi som får betala för det.
Visste inte om att där satt ett värmeaggregat, har försökt mäta Watt antalet men enligt den så ligger systemet på 54W.
Det jag tycker är konstigt är att oavsett om elementet inuti är varmt (igång då) eller inte så drar den lika mycket.
Edit:
Har kommit underfull med hur system fungerar ungefär.
Ena utav de 2 rören i mitten är tillluft och den andra vill jag anta är frånluft, styr den vänstra fläten från och den högre till? då man bara känner drag när den högre är inkopplad.
Och då värme ingår i hyran, (vatten och el betalas själva), är det då inte fel att detta system är inkopplad i ett uttag i lägenheten? är ju trots allt vi som får betala för det.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Du har förmodligen mätt bara motoreffekten då aggregatet enligt dokumentationen drar max 1170W.
http://www.flaktwoods.se/dokumentation/5c36a71d-79a2-453e-87de-6585fadf3906
Ditt aggregat har både för- och eftervärmare. Vardera värmaren är på 500W. Se förklaring angående produktkod på sidan 4. Styrenheten bestämmer beroende på utomhustemperatur när tillskottsvärme behövs.
http://www.flaktwoods.se/dokumentation/5c36a71d-79a2-453e-87de-6585fadf3906
Ditt aggregat har både för- och eftervärmare. Vardera värmaren är på 500W. Se förklaring angående produktkod på sidan 4. Styrenheten bestämmer beroende på utomhustemperatur när tillskottsvärme behövs.
Jag skulle gladeligen betalt det lilla den kostar i månaden för att få bättre inomhus klimat, i dom lägenheter jag bott i innan vi köpte huset, så va det riktigt dålig ventilation, fick ha öppna fönster å altandörr stup i ett för att få en vettig luft omsättning.
Klicka här för att svara