Hej,
Har en Nibe 410p med utegivare. Det ska enligt en tråd i värmepumpsforum vara möjligt att ställa om en brytare så att pannan tror att utomhustemperaturen ligger konstant på 3 grader. Min panna verkar inte se ut på samma sätt.
Är det någon som vet?
Edit: fejad=fejkad. Har för feta fingrar för telefonen...
Har en Nibe 410p med utegivare. Det ska enligt en tråd i värmepumpsforum vara möjligt att ställa om en brytare så att pannan tror att utomhustemperaturen ligger konstant på 3 grader. Min panna verkar inte se ut på samma sätt.
Är det någon som vet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: fejad=fejkad. Har för feta fingrar för telefonen...
Varför vill du att pannan ska tro att det är 3 grader ute konstant?
Därför att huset är väldigt välisolerat och uppvärmingen sker genom golvvärme och mekanisk tilluft. När temperaturen faller på kvällarna producerar pannan mer värme till slingor och tilluft. Jag behöver inte den extra värmen. Jag vill ha en konstant framledningstemperatur och själv justera värmekurvan vid behov.

Om du inte redan har gjort det så kan du ju ändra kurvförskjutningen först innan du skaffar dig en inomhusgivare. Om du tänker dig bygga eget styrsystem så kommer frågan i annan dager. Men likväl är det dumt att inte låta pumpen jobba flytande eftersom den blir mest effektiv då.
ändra kurvlutningen till ett minimum eller kolla vad det är för givare (fråga tillverkaren).
Kolla vilken resistans denna givare har vid 3 plusgrader. resistanstabell från tillverkaren
Köp ett motstånd på resistansen du får fram (ohm) montera denna istället för givaren.
kostnad högst 5kr
Kolla vilken resistans denna givare har vid 3 plusgrader. resistanstabell från tillverkaren
Köp ett motstånd på resistansen du får fram (ohm) montera denna istället för givaren.
kostnad högst 5kr
Klicka här för att svara