Har ett gammalt tvåvånings hyreshus med 4 st. lgh a´90 kvm. Självdragsventilationen har fungerat hyfsat,förmodligen pga otäta fönster och att de två uppvärmda murstockarna i huset hjälpt till en del, samt att det varit små familjer 1-2 pers. som bott i dessa lägenheter. Numera har jag bergvärme så det börjar vara dags att göra något åt ventilationen främst på övre plan. I en av lgh på nedre plan sitter ett ftx (fläktwoods tror jag) aggregat från slutet av 90-talet. Min fråga är nu om den bästa lösningen för mig är att sätta in liknande aggregat i alla lgh eller finns det någon smartare(billigare) lösning ?

Det beror mycket på om du bara vill ha ventilation eller om du vill ha ett bättre inomhusklimat, driftsekonomin med FTX och bergvärme har lång "break-even" tid, även om det är det mest fördelaktigaste på inomhusklimatet för de boende.

Ja det är ju frågan, det mesta möjliga för pengarna skulle jag svara på det. Hur tror ni huset mår om man i princip inte gör något, jag tänker speciellt på om det blir fler boende i lägenheterna. Det kanske bara räcker med att ordna bättre tilluft så sköter sig resten själv. Idag är frånluften från alla köksfläktar och badrum ihopkopplade till kanaler i två murstockar, som jag förstår det fungerar med självdrag.

Jag tar upp tråden igen eftersom jag inte kommit till skott:) Ftx-aggregatet som sitter i min lägenhet är ett Rexonet RDKB från -90 talet som förmodligen börjar vara dax att byta ut. Min tanke vara att även koppla på två av våtrummen i de andra lägenheterna till detta aggregat (alltså enbart frånluften). Finns det några hinder att göra så förutom att kapaciteten på det nya ftx-aggregatet givetvis skall räcka till. Kom gärna med förslag på lämpligt aggregat.

kurt01 skrev:
Ftx-aggregatet som sitter i min lägenhet är ett Rexonet RDKB från -90 talet som förmodligen börjar vara dax att byta ut. Min tanke vara att även koppla på två av våtrummen i de andra lägenheterna till detta aggregat (alltså enbart frånluften). Finns det några hinder att göra så .
Varje lägenhet är en brandzon. Att dra vent rör mellan lägenheterna kan vara otillåtet av den anledningen.
Förslagsvis kontaktar du Kommunens bygglovsavd/VVS och/eller sakkunnig på räddningstjänsten och/eller en OVK behörig person med ritningar och beskrivning av vilken utrustning du har/tänkt att installera.

Tack Roland53 för svaret. Det skall jag göra. Men är det inte vanligt att kanaler dras från flera lägenheter till ett centralt placerat ftx aggregat, eller har jag missförstått något ?.

kurt01 skrev:
Tack Roland53 för svaret. Det skall jag göra. Men är det inte vanligt att kanaler dras från flera lägenheter till ett centralt placerat ftx aggregat, eller har jag missförstått något ?.
Jag kan inte detta i detalj, men så kan det mycket väl vara, men då kan krav på brandspjäll (kanske automatstängningar) uppstå.
Det kan också vara möjligt att det finns olika krav beroende på hur många lägenheter och hur stor fastigheten är.

Detta är så allvarliga och viktiga saker - det kan gälla andras liv och säkerhet (brandrök dödar) - så även om du kan få många bra och riktiga råd här på forat, så måste du förankra ev. ändringar hos berörda myndigheter (som nämnts ovan)

Som roland53 skriver är varje lägenhet en egen brandcell och du får inte bara dra ventilation tillsammans.
En annan sak att tänka på är att lägenheterna inte skall störa varandra, alltså att en lägenhet skall inte styra ventilationen i en annan.
Man får även tänka lite vem som betalar elen till fläkt/aggregat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.