4 812 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Sätta en badrum på ett isolerat ventilationsrör? Frånluft istället för tilluft?
Ja, jag menar att Orparn har antytt lösningen.Holpers skrev:
Du oroar dig av någon anledning att kanalen är isolerad invändigt, jag är inte klar över varför,
men dra en flexibel slang invändigt.
Täta mot befintlig kanal, montera en fuktstyrd PAX-fläkt och problemet är löst.
Går pipan rakt uppåt ut genom yttertak? då bör du kunna ha en pax/fresch fläkt av den typen som ständigt går på lågvarv men ökar baserat på fukt eller lamptändning. Kan du få in ett spiro/flexrör tror jag det är bättre med ett klenare rör än inget alls så om du inte kan få in ett 100mm rör så kan det fungera nästan lika bra med ett 80 rör eller liknande.
Den fuktiga badrumsluften bör du helst få ut direkt från badrummet och inte så den sprids till övriga utrymmen.
Den fuktiga badrumsluften bör du helst få ut direkt från badrummet och inte så den sprids till övriga utrymmen.
Redigerat:
Enl BBR skall man föra överluft från rum högre krav på luftkvaliteten till rum med lägre krav, t.ex överluft från sovrum till bad/wc är ok men inte tvärtom,
Skall man följa detta bör du ha frånluft i dusch samt tvättstuga, och springa under dessa dörrar för att få överluft från övriga rum.
Kan du inte få det en typ paxfläkt i ytterväggen i duschrummen så att du får frånluft där?
Skall man följa detta bör du ha frånluft i dusch samt tvättstuga, och springa under dessa dörrar för att få överluft från övriga rum.
Kan du inte få det en typ paxfläkt i ytterväggen i duschrummen så att du får frånluft där?
Tack för alla bra svar. Att sätta en kraftigare fläkt på taket går inte.
I badrumstaket finns ventilen som viker av 90 grader och i bjälklaget, i taket, går röret ca 4 meter rakt ut utomhus genom källarväggen.
Jag oroar mig för isoleringen för jag tänker att den fuktiga luften kanske kondenserar i isoleringen i röret och skapar mögel?
Tilluft har jag till badrummet under dörren. Det kommer från gillestugan.
I badrumstaket finns ventilen som viker av 90 grader och i bjälklaget, i taket, går röret ca 4 meter rakt ut utomhus genom källarväggen.
Jag oroar mig för isoleringen för jag tänker att den fuktiga luften kanske kondenserar i isoleringen i röret och skapar mögel?
Tilluft har jag till badrummet under dörren. Det kommer från gillestugan.
Det har du rätt i. Har skrivit fel enhet.
Kan det vara 15 liter per sekund?
Kommer inte ihåg vad ventkillen sa exakt men siffran var 15 xx per xx i tvättstugan vilket var ett perfekt värde sa han. Vi har 15 i badrummet på övervåningen och 10 på lilla toan. Det var också perfekt. Men då går alltså fläkten på taket på max.
Kan det vara 15 liter per sekund?
Kommer inte ihåg vad ventkillen sa exakt men siffran var 15 xx per xx i tvättstugan vilket var ett perfekt värde sa han. Vi har 15 i badrummet på övervåningen och 10 på lilla toan. Det var också perfekt. Men då går alltså fläkten på taket på max.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden