Hej.
Jag står i begrepp att renovera köket, och vill då givetvis bli av med den minimaster som sitter ovanför spisen och som förser mitt luftvärmeaggregat med förvärmd uteluft.

Tanken var att montera ett nytt aggregat (typ Heru 75S) på vinden precis ovanför där Minimastern sitter idag, så jag kan "svänga om" rören (istället för att gå ned mot minimaster, gå upp mot nytt aggregat).
Några frågor som uppkommer..

• Är det ok att nyttja flexibel slang istället för spiro? Det blir nog en del konstiga vinklar.
  • Den befintliga frånluften och tilluften ligger idag i lösullsisoleringen, men om jag ska gå upp ur den för att ansluta mot nytt aggregat, räcker det med att isolera med typ isolerstrumpa över flexslangen (eller rören)?.

Vad tror ni? Är detta görbart?

//Martin

Hej

Har ingen koll på vad minimaster är för växlare men du kan inte dra köksfläkten till Heru Aggregatet så du kanske får bygga om lite. Där jag hadde lite krångliga vinklar så använde jag böjbar ACCU comp ljuddämpare istället. Själv så grävde jag ner aggregatet i lösullen en bit och byggde ett litet golv direkt på reglarna så slapp jag kondensisolera dom rören. Tänk på att frånluft kanalerna är ofta riktigt skitiga så anlita en Sotare för rengörning (Sotaren var billigaste).

Jag har separat köksfläkt med egen utgång och jag har en frånluftventil i kökstaket.

Flexibel slang funkar. Har det själv efter att ha flyttat aggregatet.

ImageUploadedByTapatalk1384938890.638987.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fredrikru, nä tanken var att separera köksfläkten från återvinningen helt.

Mattias_Jo1, precis sådär tänkte jag göra, fast mina rör ligger under lösullen idag så jag tänkta bara isolera det som jag är tvungen att dra upp.

Men då är det ju görbart!!!

//Martin

Lycka till med projektet. Tror att Heru 75 har slutat tillverkas och ersatts av Heru 100S EC. Det som kan underlätta projektet är om det finns en ventilationsritning. Eventuellt kanske du ska dimensionera upp första delen på huvudstammen för nya typen av energisnåla fläktar vill ha mindre motstånd men det beror lite hur allt ser ut och vilka flöden du har.

Bra läsning innan du påbörjar ditt projekt(du behöver inte läsa allt)...
http://se.ostberg.com/94520ae9-bed1-445f-a8e3-d61b9b276bd4

En tanke som slagit mig är att jag nu (i väntan på grejerna som jag beställt) är jag ju kommer ta bort det frånluftsflödet som jag har idag i köket genom minimastern, kommer det ställa till det?

Jag har frånluft i tvättstugan bredvid köket samt på 2 toaletter och i klädkammaren.
I köket kommer jag ju montera ny fläkt med egen imkanal ut på tak.

Den skillnaden som lär bli är att du får något sämre verkningsgrad (förvärmning) genom värmeväxlaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.