Hej
Har ett ftx system bestående av Bacho Minimaster (ACF) med tillhörande värmare ACJ.
Det låter en hel del. Inga trasiga lager eller så. Normalt fläktljud. Surr. Men väldans högt och tröttsamt.
Har sett att man kan ljudisolera början på kanalerna (böjda) men undrar om något vet eller har erfarenhet av att isolera själva "dörren" eller luckan till växlaren?
Ser ut som på bilden nedan (inte min men har samma).
I dörren sitter det redan ljudisolering med någon folie filt (silvrig) närmast växlaren som jag misstänker är för att minska värmeläckage.

Växlaren installerades 1990 och allting ser ut att vara orört dvs skitigt och fett.
Tror ni att det skulle hjälpa om jag bytte ut den gula fläckiga ljudisoleringen? Finns det ny vadd (eller vad det kallas för) som isolerar bättre?
Skulle det hjälpa med någon typ av gummilist för att täta kanterna på dörren/luckan?

Att byta fläktarna till mer tystgående kan ju vara ett alternativ men det verkar dyrt. Eller?

Värmeväxlare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den silvriga ytan är kondensisolering och skall inte tas bort. Då kommer det börja kondensera på plåten.
Tråkigt råd men förmodligen det enklaste. Byt aggregat och när du ändå gör det, byt eller sätt dit nya ljuddämpare på till,från,avluft,uteluft.
23 år gamla aggregat är i närheten av sin slutliga livslängd. Allt du gör nu är konstgjord andning.

• Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.