Vi har en IVT Nordic inverter sedan nio år. Den har fungerat utmärkt men gångna vintern började den ge sämre värme. Den gjorde också stopp emellanåt även om det var långt ifrån frysgrader ute. Trodde ett tag att den var slut.

Rengöring har hittills klarats med dammsugning av filter och insugslamellerna men vid noggrann inspektion såg jag att det satt svart damm som inte lossnade i mellan de senare.

Köpte en Q-effekt och behandlade enligt instruktion. Resultatet blev över förväntan. Pumpen blev som ny! Och den bara vräker ut värme. Rekommenderar detta medel.

• Gilla
Åttioettan
  • Laddar…
Claes Sörmland
Åttioettan skrev:
På Värmepumpsforum verkar merparten vara för FH35, mycket pga låg och jämn ljudnivå. I tråden du hänvisat till påstås motsatsen. Verkar vara väldigt individuellt vad man föredrar men då FH verkar vara snäppet populärare och dessutom billigare så känns den som rätt väl medmindre någon kan ge saklig motivering på motsatsen
Det är nog inte så många som installerat två olika fabrikat av värmepumpar under likvärdiga förhållanden och kunnat jämföra dem. Man bygger nog lojalitet mot den investering man har gjort.

Jag har FH35 hemma sedan den kom ut på marknaden (dyr att installera då, 24 000 kr med ROT) och senare i sommarstugan (billigare nu, 16 000 kr med ROT). De tickar och går och levererar värme - en ganska ospännande produkt, men det är väl syftet? Fläkten låter just så högt som man ställer den i hastighet. De knäpper lite i plasten när de avfrostar. Jag hoppas att driftsäkerheten är lika god som ryktet säger - så här långt inga incidenter, de bara sparar på elräkningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.