Hej, frågan kanske finns besvarad redan men jag hittar inte riktigt det jag söker i forumet.

Jag flyttade i helgen in i ett 40-talshus (bostadsrätt) och fick en otrevlig överraskning, vi form av mycket störd nattsömn. Spaltventilen i original sitter under fönsterbrädan och det är ju som att ha fönstret öppet, ur ett ljudperspektiv. Är det någon i forumet som har tips på bullerreducerande åtgärder eller produkter jag kan använda. Jag måste jobba utifrån existerande lösning (kan inte borra för nya intag eller dylikt) och vill behålla ett visst luftflöde. Tips emottages mycket tacksamt! Egen"snickrat" eller färdig produkt kvittar!

sök runt i ventilationsforumet, finns folk som byggt lite egna lösningar och har trådar om det, någon slags trälådor invändigt klädda med nått tyg och bafflar, om det funkar? vet ej...

Du kan antingen kolla på "EasyVent" ljudämpat uteluftsdon eller så bygger du själv en tät låda av MDF med ljudabsorberande material (Dacron eller Cleantc / Meditec) inuti. Ju längre låda och ju fler gånger luften byter riktning desto bättre ljudreduktion.

Tack för svar, ska kolla upp lite kring dessa lösningar!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.