1 268 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Bullerreducering spaltventil. Behålla lite luftflöde
Hej, frågan kanske finns besvarad redan men jag hittar inte riktigt det jag söker i forumet.
Jag flyttade i helgen in i ett 40-talshus (bostadsrätt) och fick en otrevlig överraskning, vi form av mycket störd nattsömn. Spaltventilen i original sitter under fönsterbrädan och det är ju som att ha fönstret öppet, ur ett ljudperspektiv. Är det någon i forumet som har tips på bullerreducerande åtgärder eller produkter jag kan använda. Jag måste jobba utifrån existerande lösning (kan inte borra för nya intag eller dylikt) och vill behålla ett visst luftflöde. Tips emottages mycket tacksamt! Egen"snickrat" eller färdig produkt kvittar!
Jag flyttade i helgen in i ett 40-talshus (bostadsrätt) och fick en otrevlig överraskning, vi form av mycket störd nattsömn. Spaltventilen i original sitter under fönsterbrädan och det är ju som att ha fönstret öppet, ur ett ljudperspektiv. Är det någon i forumet som har tips på bullerreducerande åtgärder eller produkter jag kan använda. Jag måste jobba utifrån existerande lösning (kan inte borra för nya intag eller dylikt) och vill behålla ett visst luftflöde. Tips emottages mycket tacksamt! Egen"snickrat" eller färdig produkt kvittar!
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Du kan antingen kolla på "EasyVent" ljudämpat uteluftsdon eller så bygger du själv en tät låda av MDF med ljudabsorberande material (Dacron eller Cleantc / Meditec) inuti. Ju längre låda och ju fler gånger luften byter riktning desto bättre ljudreduktion.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden