K
Skulle ta upp hål för mitt uteluftsintag för FTX i helgen när det slog mig att jag har uteplatsen/grillplatsen vid den gaveln.. Intaget kommer sitta cirka 6m upp och jag lär inte grilla närmare än 5m från fasaden.

Är det en heldum idé? Dvs kommer jag dra in märkbart mycket röklukt vid grillning? Donet kommer hamna på syd/väst fasaden. Alternativet är att dra till nord/ost fasaden, med då blir det +12m rör på vinden. Enligt SMHI är det mest sydvästliga vindar så den fasaden är väl egentligen bäst om man ser till rök från grannarnas skorstenar, antar jag? Men när det gäller min grillplats blir jag kluven.......

Ett alternativ är att ta uteluften via takhuven och skicka avluften genom väggallret, men frågan är om det hjälper så mycket då takhuven hamnar i stortsett lika gallret, fast på taket istället.
Sen är ju nästa problem att huven är projad för 160mm till aggregat medan gallret är 200mm till aggregat.. så det är nog en rätt dum idé.

Tips mottages gärna :)

Tror inte det kommer bli några problem. Jag har en liknande situation med grillen inom 10 m från uteluftintaget till FTX. Visst någon gång har jag väl känt en svag lukt av grill inomhus, men kan inte säkert säga om det kommit in via FTX eller en öppen dörr.

I ditt fall tycker jag avståndet mellan grill och intag känns bra. I mitt fall står grillen ca 2 m ut från väggen och ca 5 m i sidan från intaget som sitter 4 m över marken på gaveln på huset.

På vintern kan jag ibland när det är vindstilla känna en svag lukt från grannen när dom eldar i kaminen. Deras hus ligger ändå 50 m bort och högre än mitt.

K
Tack för din input. Det låter som att jag borde pröva som det är tänkt först, det går ju alltid att göra om framöver om det skulle visa sig vara en dum idé :)

• Gilla
Patrick E
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.