Hej. Håller på att slutförhandla med min byggare. Totalentreprenad.

Huset är 180m2 1 3/4 plans med 50 m2 uppvärmt garage. Allt med golvvärme.

Std är flvp NIBE f750.
Nu frågade jag vad pristillägg för bvp och ftx skulle bli.

Fick svar att med nibe F1255 skulle det bli ca 110' plus borrhål (ca55' efter en snabbgoogling), så 170' typ.

Tycker det känns orimligt dyrt.
På öv finns ryggåstak i mitten som kanske fördyrar rördragning en del. Finns ingen kattvind.
Nån reaktion?

Björn

Eksjöhus ville ha 100000:- för samma uppgradering i början av 2015 iaf. Inget ryggåstak dock.

Jag fick ett påslag på 15000 från fx till bvp på bara pumpen från husleverantören. Sen tillkommer borrhål för 58 000. Ftx löser jag själv och det skulle kostat ca 60 000 för en enplansvilla på 150m2
Då har jag ett garage på 90m2 som ska värmas av pumpen med.
Rördragningar är ju enkelt då det är nybygge. Brukar inte vara svårt att ta sig fram när varken take eller isolering ligger på.

A-hus har ett påslag på 140000 för byte från Nibe f750 till f1255 och ett FTX-system från Systemair

2014 fick jag denna kalkyl från Eksjöhus för att byta till bvp ftx:

Bergvärmepump +87,300:-

FVMP -74,900:-

FTX agg +41,100:-

Rördrag Vent +8,500:-

Borrning (Uppskatt) +65,000:-

Installation +11,000:-

________

Totalt +138,000 kr

Ok. Då ligger mitt pris högt iaf. Inte är det bara 30' i rör pga husets konstruktion iaf.
Blir osäker på vad jag ska göra.
Känns som att bara gå till bvp för 75' och skippa ftx är ett alternativ.
Känns svårt att motivera ftx för 90' bara för komfort.

bjarne1 skrev:
Ok. Då ligger mitt pris högt iaf. Inte är det bara 30' i rör pga husets konstruktion iaf.
Blir osäker på vad jag ska göra.
Känns som att bara gå till bvp för 75' och skippa ftx är ett alternativ.
Känns svårt att motivera ftx för 90' bara för komfort.
90' är definitivt dyrt för FTX med tanke på att man kan fixa den själv mycket billigare.

Någon slags ventilation kommer ju behövas om du väljer bvp, men det kanske ingick i de 85'? Om du kan tänka dig att ta vissa saker utanför totalentreprenaden, finns det en del att spara även på värmepump och installation. En F1255 kostar ca. 65' inkl. frakt om du köper den själv online. Med borrning och installation hamnar det på ca. 125' i mitt fall, vilket är en besparing på 35' mot att låta det ingå i entreprenaden.

• Gilla
Matstj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.