3 638 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Brummande kanalfläkt
Hej.
Har två kanalfläktar på vinden i mitt hus som suger in luft ovanför kaminen och sedan skjuter ut den i köket, respektive övervåningen. Dessa fläktar styrs av två reglage som ser ut som vanliga dimmers.
Han jag köpte huset av påstår att det brummar från vinden eftersom fläktarna sitter i spirorören.. Kan det stämma? Är det bara att köpa större fläktar som inte sitter inne i rören, utan att man kopplar rören till fläkten?
Vissa påstår att om man har en tyristorstyrning så kan det brumma. Hur vet jag om det är tyristor eller trafo? Och kan man bara byta från det ena till det andra utan ingrepp i elsystemets kablage osv? Är det bara att byta delen som ser ut som två dimmerstyrningar?
Har verkligen dåliga elkunskaper tyvärr..
Mvh Johan
Har två kanalfläktar på vinden i mitt hus som suger in luft ovanför kaminen och sedan skjuter ut den i köket, respektive övervåningen. Dessa fläktar styrs av två reglage som ser ut som vanliga dimmers.
Han jag köpte huset av påstår att det brummar från vinden eftersom fläktarna sitter i spirorören.. Kan det stämma? Är det bara att köpa större fläktar som inte sitter inne i rören, utan att man kopplar rören till fläkten?
Vissa påstår att om man har en tyristorstyrning så kan det brumma. Hur vet jag om det är tyristor eller trafo? Och kan man bara byta från det ena till det andra utan ingrepp i elsystemets kablage osv? Är det bara att byta delen som ser ut som två dimmerstyrningar?
Har verkligen dåliga elkunskaper tyvärr..
Mvh Johan
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Om de ser ut som dimmers är det varvtalsregulatorer (tyristor). Tyristorstyrning kan göra att det brummar. Finns stegtransformatorer för fläktar med t.ex. 5 steg (t.ex. Östbergs) som man kan sätta upp istället för varvtalsregulatorerna.
Josth skrev:
Ok!
Sådan stegtranssformatorer passar i den kopplingsdosa som nuvarande rattar sitter i antar jag? Och skulle man köra på en annan typ av styrning så använder man väl ändå de befintliga kablarna som är dragna?
Stegtransformatorer är en egen kloss/apparatdosa med anslutning för de olika kablarna. Beroende på hur många ledare det är i de gamla kablarna kan man återanvända dessa. (Nollan krävs för transformator plus fas in och fas till fläktmotorn från transformatorn).
Ok tack!Josth skrev:
En elektriker får kika på det! Han borde väl även kunna säga om brummandet beror på dålig reglering?
Jo en elektriker bör snabbt kunna avgöra om det är brum p.g.a. tyristorstyrning eller t.ex. utslitna kullager i fläktmotorerna. Brum från tyristorstyrning ska minska om man dra upp farten till max men utslitna lager låter oftast allt värre.
Vi får hoppas! Men han jag köpte huset av säger att brummet beror på att fläktarna sitter monterade i spirorören på vinden..Josth skrev:
Har ännu inte kollat hur det ser ut. Men skulle det bli bättre om man isf köper en större fläkt som inte sitter inne i röret?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden