7 461 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Fuktig källare? Lösning
Sida 1 av 2
Hej!
Skall börja med att säga att jag har läst otaliga trådar om ämnet innan men svårt att få en klar uppfattning om lösning.
Skall nämna att källaren är nydränerad sedan ca 2 år tillbaka.
Tycker det är lite fuktigt i vårt sovrum nere i källaren. termometern med inbyggd fuktmätare säger 52% luftfuktighet men tycker tex att sängkläderna känns lite råa.
Vi har en heltäckningsmatta på golvet med bra material som ventilerar.
Temperaturen ligger på ca 19,5 grader.
När jag sätter igång vår avfuktare(anslut ifrån Jula) börjar den på ca 70% men går snabbt ner till ca 60 och efter en halvtimme ca 50. Första frågan är varför avfuktaren och termometern säger så olika, vilken skall man lita på?
Andra frågan, har förstått att det blir fuktigare på sommaren, är 52% ganska rimligt?
Sista frågan, har två ventilationshål med inluft(en ifrån yttervägg och en i ventilerat fönster). Bör jag stänga dessa för att hålla bort den fuktiga sommarluften när jag har igång avfuktaren och eller när jag inte har igång avfuktaren?
Skall nämna att jag har ungefär samma värden på ovanvåningen.
/Anders
Skall börja med att säga att jag har läst otaliga trådar om ämnet innan men svårt att få en klar uppfattning om lösning.
Skall nämna att källaren är nydränerad sedan ca 2 år tillbaka.
Tycker det är lite fuktigt i vårt sovrum nere i källaren. termometern med inbyggd fuktmätare säger 52% luftfuktighet men tycker tex att sängkläderna känns lite råa.
När jag sätter igång vår avfuktare(anslut ifrån Jula) börjar den på ca 70% men går snabbt ner till ca 60 och efter en halvtimme ca 50. Första frågan är varför avfuktaren och termometern säger så olika, vilken skall man lita på?
Andra frågan, har förstått att det blir fuktigare på sommaren, är 52% ganska rimligt?
Sista frågan, har två ventilationshål med inluft(en ifrån yttervägg och en i ventilerat fönster). Bör jag stänga dessa för att hålla bort den fuktiga sommarluften när jag har igång avfuktaren och eller när jag inte har igång avfuktaren?
Skall nämna att jag har ungefär samma värden på ovanvåningen.
/Anders
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
50% är ju perfekt. Då mår vi människor bra.
Om jag minns rätt är det kring 50-60% RH som vi mår bäst.
Angående dräneringen, jag misstänker att källaren är kall för att den är oisolerad?
Vilken typ av ventilation är det? Självdragsventilation är som sämst under sommarhalvåret.
Om jag minns rätt är det kring 50-60% RH som vi mår bäst.
Angående dräneringen, jag misstänker att källaren är kall för att den är oisolerad?
Vilken typ av ventilation är det? Självdragsventilation är som sämst under sommarhalvåret.
150mm ignucell så källaren är isolerad. Har uppfattning att 19,5 grader utan uppvärmning när det är 14 grader ute var rätt ok ändå.
Ja självdrag, bör jag stänga ventilationsluckorna?
Ja självdrag, bör jag stänga ventilationsluckorna?
Isoleringen är väl bara på väggarna? golvet oisolerat?Andersjohanna skrev:
Oavsett kyler marken källaren och varm sommarluft som möter kalla källaren gör att luftfuktigheten ökar. Kan tom kondensera "likt ett glas kall öl" om det vill sig illa.
Höj värmen i källaren så slipper du den råa luften.
Dessutom kan luftkvaliteten bara förbättras med bättre ventilation. Något som okontrollerat kan göras mha öppna dörrar/fönster under sommarn.
Prova dig fram med luckorna.
Golvet isolerat med 200mm isolering. Samma temp på väggarna som i golvet. Ca 16-17 grader.
Läste en annan tråd där rekommendationerna var att stänga inventilationsluckorna när man har igång avfuktaren.
Läste en annan tråd där rekommendationerna var att stänga inventilationsluckorna när man har igång avfuktaren.
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 027 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 027 inlägg
Avfuktaren jobbar effektivare då när det inte tillkommer mer fuktig luft men om det är boyta så finns ju behov av luftomsättning.Andersjohanna skrev:
50% är bra.
Du skriver att du har 19.5 utan uppvärmning
Det är just det som enligt min erfarenhet är problemet, luften i källaren behöver värmas lite för att kännas fräsch, vi värmer till 22-23* i källaren året om.
Det är just det som enligt min erfarenhet är problemet, luften i källaren behöver värmas lite för att kännas fräsch, vi värmer till 22-23* i källaren året om.
Lita på din egen känsla och strunta i fuktmätarna. Dom mäter relativ fuktighet beroende av temperaturen och kan visa lika fukthalt i olika lufttemperaturer. Känns sängkläderna råa så är dom råa.Andersjohanna skrev:Hej!
Första frågan är varför avfuktaren och termometern säger så olika, vilken skall man lita på?
/Anders
Du har två möjligheter:
värma och vädra sovrummet eller stänga alla vädringsventiler och avfukta. jag skullei ditt fall prova att avfukta
gaia
Tack för alla svar.
Har testat lite olika och båda funkar rätt bra. Har beställt en extra mätare så att man vet mer exakt.
Vi har ju dränerat och reglat upp med distans på stålreglar samt grävt ut och isolerat plattan. Med andra ord gjort allt för att få det så bra som möjligt och trodde att man skulle hålla en extremt låg fuktkvot. Nu har man dock lärt sig detta med bärningen av vatten i höga temperaturer och förstår att oavsett vad man gör så är fuktigheten hög på sommaren.
Har mer eller mindre samma värden på ovanvåningen. Det som har varit skillnaden är att det har varit några grader extra där uppe.
Har testat lite olika och båda funkar rätt bra. Har beställt en extra mätare så att man vet mer exakt.
Vi har ju dränerat och reglat upp med distans på stålreglar samt grävt ut och isolerat plattan. Med andra ord gjort allt för att få det så bra som möjligt och trodde att man skulle hålla en extremt låg fuktkvot. Nu har man dock lärt sig detta med bärningen av vatten i höga temperaturer och förstår att oavsett vad man gör så är fuktigheten hög på sommaren.
Har mer eller mindre samma värden på ovanvåningen. Det som har varit skillnaden är att det har varit några grader extra där uppe.
Vore intressant och veta om andra gjort samma lösning(dränera, värmegolv inredd källare) och vilken fukthalt ni har? 😀
För det första så är det en Jula-avfuktare så du bör inte stirra allt för mycket på siffrorna.Andersjohanna skrev:
Sen säger du ju att avfuktaren börjar på 70% men ramlar ner till 50% efter en halvtimme. Det kan ju ha att göra med den mätmetod avfuktaren använder och vilken tröghet den har. Den kanske inte mäter bra på stillastående luft utan kanske måste cirkulera X antal liter innan den mäter okej. Men om både termometern och avfuktaren landar kring 50% efter ett tag så känns det väl ändå som att du stämmer bra.
Trycker du igång avfuktaren och läser av den direkt blir det väl som att kasta in en varm termometer i frysen för att sedan läsa av den direkt och tro att det är 20 grader varmt där inne.
Fick du bukt med problemet?
Vi löser det råa med att höja temperaturen från 19 grader till 22.5 under sommaren. Har isolerat under plattan i sovrum och 2x badrum med golvvärme i dessa rum.
Sen enbart granab i gillestugan där undergolvet ventileras året om. Alltså helt oisolerad platta och stålreglar på golv. Men all den fukt som kommer där ventileras ändå ut och kommer aldrig i kontakt med luften vi andas.
Kompletterar med luftavfuktare som endast brukar behöva gå när det är 30+ utomhus där RF kryper lite över 70%, annars runt 50-60% normalt. Ventilerar 100kvm källare med totalt 40 l/s frånluft i badrum+ granab och fullt öppna tilluftsventiler i alla rum.
Enbart putsade väggar och dränering från 1974...
Vi löser det råa med att höja temperaturen från 19 grader till 22.5 under sommaren. Har isolerat under plattan i sovrum och 2x badrum med golvvärme i dessa rum.
Sen enbart granab i gillestugan där undergolvet ventileras året om. Alltså helt oisolerad platta och stålreglar på golv. Men all den fukt som kommer där ventileras ändå ut och kommer aldrig i kontakt med luften vi andas.
Kompletterar med luftavfuktare som endast brukar behöva gå när det är 30+ utomhus där RF kryper lite över 70%, annars runt 50-60% normalt. Ventilerar 100kvm källare med totalt 40 l/s frånluft i badrum+ granab och fullt öppna tilluftsventiler i alla rum.
Enbart putsade väggar och dränering från 1974...
Redigerat: