4 754 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Avfuktare vilken?
Sida 1 av 2
Tja! Ska flytta in i hus i februari å behöver en bra avfuktare,källaren är på ca100m2 och omdränerad och isolerad förra året.
I förra huset hade jag en woods DS28. Ser nu att priset på en ds40 är lägre, vad finns det för för och nackdelar att välja den istället för ds28.
Jag vill ha en avfuktare som avfuktar hela källaren och ger värme och torkartvätten bra.
I förra huset hade jag en woods DS28. Ser nu att priset på en ds40 är lägre, vad finns det för för och nackdelar att välja den istället för ds28.
Jag vill ha en avfuktare som avfuktar hela källaren och ger värme och torkartvätten bra.
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jag hade luskat i om den är mer högljudd. Och om man kan sätta slang så man slipper tömma bunken.
Enligt dokument så var ds40 tystare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=96508,740728,965397
En av betygsättarna hade dock haft otur med två exemplar som båda gick sönder efter 2 veckor.
Enligt dokument så var ds40 tystare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=96508,740728,965397
En av betygsättarna hade dock haft otur med två exemplar som båda gick sönder efter 2 veckor.
Redigerat:
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Jag har också en DS28 som avfuktar tvättstugan, och på sommaren öppnar jag tvättstugedörren och den klarar då att avfukta ~80m^2 källare.
Den har funkat ruskigt bra sedan jag skaffade den i våras. Innan jag skaffade den luktade det "sommarstuga" i hela källaren, efter bara några dagar med avfuktare var all fukt-lukt borta och rf har legat på 50% sedan dess. *tumme upp*
Den har funkat ruskigt bra sedan jag skaffade den i våras. Innan jag skaffade den luktade det "sommarstuga" i hela källaren, efter bara några dagar med avfuktare var all fukt-lukt borta och rf har legat på 50% sedan dess. *tumme upp*
Slår ett slag för Mitsubishi Electric MJ-E16VX. Valde mellan den och DS28an. Frugan tyckte Mitsun var snyggare så det blev den
. I övrigt ligger de på samma pris/prestanda vill jag minnas. Mitsun är plattare men högre än DS28an (som mer påminner om en kub). En bra grej med Mitsun är att den har ett handtag i toppen så den är lätt att lyfta och flytta runt om man nu har behov av det. DS28an har å andra sidan hjul om man gillar att rulla runt saker. Mitsun har 5 års garanti på kompressorn, vet inte vad Woods har.
Är du säker på att du behöver någon öht?
Kanske räcker med att det är varmt och vanlig ventilation?
Kanske räcker med att det är varmt och vanlig ventilation?
Nja det där måttet har jag aldrig förstått mig på. "Max lokalyta" för Mitsun anges till 190 m2. Men det är ju avfuktningkapaciteten som är intressant. En snabb googling ger:Alva10 skrev:
Mitsubishi MJ-E16VX: 16l per day at 30C & 80% relative humidity
Woods DS-28: 17,5l per day at 32C & 95% relative humidity
Vilket antagligen betyder att Mitsun är något vassare om man räknar om (förutsatt att förhållandet är linjärt, jag är ingen expert på luftfuktighet...). Men det är isf marginellt.
Något annat som kanske kan vara av intresse är energiförbrukningen vid ovan nämnda förhållanden:
Mitsubishi: 260W
Woods: 461W
Kan ju göra viss skillnad om den får gå dygnet runt.
Redigerat:
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Effekt behöver inte vara en faktor, det beror på om det är en yta man vill ha uppvärmd. Vet inte vad man kan räkna på för värmefaktor, men en avfuktare har ju högre verkningsgrad än direktverkande resistiv last. 
6 års fullgaranti på woods.
Alla woods går de o koppla slang på.
Fördelen med ds40 vs 28 är att, ds40 torkar tvätten fortare. Utblås på toppen kan torka en normal tvätt på 2-3h.
-liten tank om du inte ska koppla in slang.
Alla woods går de o koppla slang på.
Fördelen med ds40 vs 28 är att, ds40 torkar tvätten fortare. Utblås på toppen kan torka en normal tvätt på 2-3h.
-liten tank om du inte ska koppla in slang.