Hej,
Bor i ett suterränghus med självdrag, luftomsättningen i källaren samt övervåningen är inte den bästa. Har tänkt att sätta ett par paxfläktar i alla våtutrymmen, dvs uppe och nere.
Till min fråga, hur undviker jag att luft från källaren når övervåningen genom trappuppgången?
Vill inte att det blir värre genom att suga upp källarluft som innehåller det ena och det andra. Högre utsugseffekt i källaren än på övreplan? Kom med tips, tack! Bifogar planlösning om det hjälper
Bor i ett suterränghus med självdrag, luftomsättningen i källaren samt övervåningen är inte den bästa. Har tänkt att sätta ett par paxfläktar i alla våtutrymmen, dvs uppe och nere.
Till min fråga, hur undviker jag att luft från källaren når övervåningen genom trappuppgången?
Vill inte att det blir värre genom att suga upp källarluft som innehåller det ena och det andra. Högre utsugseffekt i källaren än på övreplan? Kom med tips, tack! Bifogar planlösning om det hjälper
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Satsa på riktigt F/FX/FT/FTX-system med central(a) fläkt(ar) istället, kostar mer i installation men blir bla tystare, bättre inomhusklimat.
Källare:
Frånluft; tvättstuga, dusch, bastu, matkällare, klädkammare & ev förråd.
Tilluft; gillestuga.
Markplan:
Frånluft; kök (några meter från köksfläkt), badrum & gästtoalett.
Tilluft; 4*sovrum, vardagsrum & matrumsdel.
Källare:
Frånluft; tvättstuga, dusch, bastu, matkällare, klädkammare & ev förråd.
Tilluft; gillestuga.
Markplan:
Frånluft; kök (några meter från köksfläkt), badrum & gästtoalett.
Tilluft; 4*sovrum, vardagsrum & matrumsdel.
Misstänker att ni idag har fjärrvärme eller LVVP/BVVP och att det tidigare var olje-/vedpanna i det rum som idag är tvättstuga/gym & pannan stod mot väggen där trappan är.
När man byter bort ved-/oljepanna till något värmeslag utan skorsten så försvinner det mesta av självdraget, självdraget är beroende av att en skorsten kontinuerligt hålls varm. Med en förbränningspanna så gick det åt massor med luft till förbränningen å den luften togs från pannrummet som ibland tog luft från resten av huset.
När man byter bort ved-/oljepanna till något värmeslag utan skorsten så försvinner det mesta av självdraget, självdraget är beroende av att en skorsten kontinuerligt hålls varm. Med en förbränningspanna så gick det åt massor med luft till förbränningen å den luften togs från pannrummet som ibland tog luft från resten av huset.
Har tittat på ftx men inte kommit på någon bra lösning att dra rör från vinden till källaren. Är det för lite luftflöde i paxfläktar för att klara av det? Frånluft i källaren (bastu och dusch) går upp till en takhuv på taket. Och till denna takhuv går även toa/dusch på övreplan ut. Tvättstuga/gym rummet har både tilluft genom vägg och frånluft genom skorsten.
Har idag direktverkande el, och så har det varit sen huset byggdes 1969.
Men ska spåna lite på det du sa med frånluft i alla utrymmen du nämnde i källaren, men det låter llite litet att bara ha tilluft från gillestuga, kanske även gym rummet?
Har idag direktverkande el, och så har det varit sen huset byggdes 1969.
Men ska spåna lite på det du sa med frånluft i alla utrymmen du nämnde i källaren, men det låter llite litet att bara ha tilluft från gillestuga, kanske även gym rummet?
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har du en (lufttät) dörr mellan markplan och källaren?
Om inte så kommer (ska) det vandra ner luft från markplan till källaren när man har FT(X)-system.
Vi har fyra tilluft & två frånluft uppe och två tilluft & åtta frånluft i källaren.
Om inte så kommer (ska) det vandra ner luft från markplan till källaren när man har FT(X)-system.
Vi har fyra tilluft & två frånluft uppe och två tilluft & åtta frånluft i källaren.
Basserat på hur ett proffs ritade min ventilationoslösning när jag installerade FTX för 2 år sedan tror jag du bör ha mer än en TL i källaren. Jag gissar 2 i gillestugan och en i hallen in till våtutrymmena. Betänk att all FL annars ska komma gen dörrspringorna (även om man tar upp en större springa under eller över dörren).
Hur stort är ventilationschaktet för den nuvarande FL i källaren. När jag drog min ventilation kunde jag utnyttja befintliga schakt för att dra ner rör i källaren på 3 ställen. Det räckte, och sedan fick jag dra det mesta under taket. Men genom att gå i förråd och dylikt ser man ändå inte så mycket av den.
Hur stort är ventilationschaktet för den nuvarande FL i källaren. När jag drog min ventilation kunde jag utnyttja befintliga schakt för att dra ner rör i källaren på 3 ställen. Det räckte, och sedan fick jag dra det mesta under taket. Men genom att gå i förråd och dylikt ser man ändå inte så mycket av den.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden