Hej,

bor i ett hus byggt -69 med källare. Jag håller nu på att dränerar framsidan av huset (resterande gjordes tidigare).
Huset har satt sig, och rör sig lite, vilket gör att markradon kommer in emellanåt (just nu 93Bq/m3, men kan vandra upp till 300 Bq/m3). Vi har en radonsug som tar det mesta.

En tanke jag har är att, under trappan ned i källaren inomhus, göra ett hål ut (genom källarväggen). Dra ett rör på utsidan av väggen upp (hamnar under entretrappan). Sätta en fläkt ute under entretrappan. Under trappan inomhus, få röret att suga under platonmattan.

Jag kommer troligen aldrig mer gräva upp under entretrappan, jag kommer inte under så långt med grävmaskinen.

Bra ide? Pros'cons?

Mina tankar:
- Huset har självdrag. Om jag monterar en fläkt finns det en risk att jag drar ned dålig luft från övervåningen.
- Göra hål i en vägg är aldrig kul, risk att det kommer in fukt i väggen. Planerar att sätta Isodrän eller motsvarande på utsidan av källarväggen. Finns väl system för att få det tätt med tänker jag.
- Varm inomhusluft sugs genom rör i kall mark, risk att det blir kondens i röret, som rinner in. Jag vill ju aldrig mer gräva upp under entretrappan... Isolera röret antar jag.
- Enklare att bara ta ett rör i något hörn inomhus, och göra hålet genom väggen ovanför marken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.