Hej.
Som rubriken lyder. Hur vet jag att jag har fullgod ventilation för tillräcklig luftväxling?
Har de senaste året satt in fler tilluftsventiler i villan. men jag har ju egentligen ingen susning om det är tillräckligt.
kan man mäta sig fram till det på något vis som lekman eller är det kalla in en firma och kontrollera?
Vänligen,
Andreas
Som rubriken lyder. Hur vet jag att jag har fullgod ventilation för tillräcklig luftväxling?
Har de senaste året satt in fler tilluftsventiler i villan. men jag har ju egentligen ingen susning om det är tillräckligt.
kan man mäta sig fram till det på något vis som lekman eller är det kalla in en firma och kontrollera?
Vänligen,
Andreas
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Det finns mätare för luftkvalitet som man kan köpa eller hyra.
När man sätter in fler ventiler ökar luftflödet. Det man ska betänka är att lokalt kan luftflödet minska om man öppnat upp en enklare väg för luftet att flöda.
När man sätter in fler ventiler ökar luftflödet. Det man ska betänka är att lokalt kan luftflödet minska om man öppnat upp en enklare väg för luftet att flöda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Sen finns det standardvärden för hur stora luftflöden som det behövs för att människor och hus ska må bra:
https://soliduct.se/luftflode
https://www.luftbutiken.se/content/59-berakningar
https://soliduct.se/luftflode
https://www.luftbutiken.se/content/59-berakningar
Vad har du för typ av system? Du säger att du har satt in fler tilluftsventiler, men är det är självdragssystem eller har du en frånluftsfläkt någonstans?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 393 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 393 inlägg
Frånluftsventiler bör placeras i våta utrymmen , har du fler våningsplan är lufttrycket högre på den översta våningen.O Onden skrev:Hej.
Vänligen,
Andreas
Dvs. sätter du en tilluftsventil på ö-våningen kan det bli en frånluftsventil.
Äldre hus som troligtvis ej har diffusionsspärr i väggar / tak är mer eller mindre "självventilerade" till viss del.
Att ha en mekanisk (elektrisk fläkt) ventilation i badrum är mycket klokt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Instämmer till 110%!Staffan2000 skrev:
Men vi brukar också fråga besökare hur de tycker att det luktar/känns när de kommer hem till oss.
Själv blir man ju lite dövad och okänslig för hur vi har det (=hemmablind)
Men nya besökare brukar märka snabbt om det är något konstigt med luften.
Funderat lite samma i vårat 1,5 plans hus, självdrag. Satt hydrometer på övervåning och bottenplan.
Har 21 grader och 31 % RH nere
20,4 grader uppe och 38 % RH.
Tänker jag fel eller borde inte huset ventileras ganska bra om man har normala fuktvärden vid normal temperatur?
Även då det är 25 grader varmt sommartid ute så är inte fuktigheten högre än 44 % RH inomhus.
Har 21 grader och 31 % RH nere
20,4 grader uppe och 38 % RH.
Tänker jag fel eller borde inte huset ventileras ganska bra om man har normala fuktvärden vid normal temperatur?
Även då det är 25 grader varmt sommartid ute så är inte fuktigheten högre än 44 % RH inomhus.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden