Hej.
Som rubriken lyder. Hur vet jag att jag har fullgod ventilation för tillräcklig luftväxling?
Har de senaste året satt in fler tilluftsventiler i villan. men jag har ju egentligen ingen susning om det är tillräckligt.
kan man mäta sig fram till det på något vis som lekman eller är det kalla in en firma och kontrollera?

Vänligen,
Andreas

Det finns mätare för luftkvalitet som man kan köpa eller hyra.

När man sätter in fler ventiler ökar luftflödet. Det man ska betänka är att lokalt kan luftflödet minska om man öppnat upp en enklare väg för luftet att flöda.

Handritad skiss som visar hur luftflödet fördelas i ett rum före och efter installation av fler ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Chrec och 1 till
  • Laddar…
Vad har du för typ av system? Du säger att du har satt in fler tilluftsventiler, men är det är självdragssystem eller har du en frånluftsfläkt någonstans?

Det är självdragssystem.
Har en frånluftsventil och en badrumsfläkt i badrummet och 2 frånluft på övervåningen.

BirgitS
När du skriver "2 frånluft" menar du då med fläkt så att luften verkligen tvingas ut?

Nej det är ingen elektrisk frånluft på ovanvåningen.

BirgitS
Behövs antagligen en fläkt där uppe för att luftflödena ska fungera. Eller har du kollat om det kommer in luft där det är tänkt och det går ut luft där det är tänkt?

Tomture61
O Onden skrev:
Hej.
Som rubriken lyder. Hur vet jag att jag har fullgod ventilation för tillräcklig luftväxling?
Har de senaste året satt in fler tilluftsventiler i villan. men jag har ju egentligen ingen susning om det är tillräckligt.
kan man mäta sig fram till det på något vis som lekman eller är det kalla in en firma och kontrollera?

Vänligen,
Andreas
Frånluftsventiler bör placeras i våta utrymmen , har du fler våningsplan är lufttrycket högre på den översta våningen.
Dvs. sätter du en tilluftsventil på ö-våningen kan det bli en frånluftsventil.
Äldre hus som troligtvis ej har diffusionsspärr i väggar / tak är mer eller mindre "självventilerade" till viss del.
Att ha en mekanisk (elektrisk fläkt) ventilation i badrum är mycket klokt.

Staffans2000
Å andra sidan. Mår du bra och luften inte känns unken, finns det inget problem att lösa.
Mätningar och overheaddiagram i all ära. Men den bästa mätaren är du!

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Å andra sidan. Mår du bra och luften inte känns unken, finns det inget problem att lösa.
Mätningar och overheaddiagram i all ära. Men den bästa mätaren är du!
Instämmer till 110%!
Men vi brukar också fråga besökare hur de tycker att det luktar/känns när de kommer hem till oss.
Själv blir man ju lite dövad och okänslig för hur vi har det (=hemmablind)
Men nya besökare brukar märka snabbt om det är något konstigt med luften.

Funderat lite samma i vårat 1,5 plans hus, självdrag. Satt hydrometer på övervåning och bottenplan.
Har 21 grader och 31 % RH nere
20,4 grader uppe och 38 % RH.

Tänker jag fel eller borde inte huset ventileras ganska bra om man har normala fuktvärden vid normal temperatur? :thinking:
Även då det är 25 grader varmt sommartid ute så är inte fuktigheten högre än 44 % RH inomhus.

Staffans2000
Inga problem

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.