2 843 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Spirorör, tillfällig förminskning möjlig?
Hej.
Teoretisk fråga:
Blir det bättre flöde/ mindre tryckfall:
att gå från en större dimension ex.160mm, ner till 100mm en kortare sträcka förbi en trång plats, för att sedan gå upp till 160mm igen därefter.
Än:
att fortsätta med 100mm och inte öka dimensionen efter den trånga platsen?
Givet allt annat lika.
I mitt huvud måste varje meter av en större rördimension minska motståndet (jag upplever det jobbigare att andas igenom ett långt sugrör än ett kort) kontra en mindre dimension.
Jag har dock aldrig sett någon produkt nämd "rörförstoring" bara förminskning, även om jag antar att produkten, teoretiskt, fungerar åt båda hållen.
Och hur fungerar det i praktiken? Har någon mätt?
Tacksam för svar.
Teoretisk fråga:
Blir det bättre flöde/ mindre tryckfall:
att gå från en större dimension ex.160mm, ner till 100mm en kortare sträcka förbi en trång plats, för att sedan gå upp till 160mm igen därefter.
Än:
att fortsätta med 100mm och inte öka dimensionen efter den trånga platsen?
Givet allt annat lika.
I mitt huvud måste varje meter av en större rördimension minska motståndet (jag upplever det jobbigare att andas igenom ett långt sugrör än ett kort) kontra en mindre dimension.
Jag har dock aldrig sett någon produkt nämd "rörförstoring" bara förminskning, även om jag antar att produkten, teoretiskt, fungerar åt båda hållen.
Och hur fungerar det i praktiken? Har någon mätt?
Tacksam för svar.
Du tänker rätt. Det är friktion mot väggar och turbulens som dämpar flödet, och denna ökar med flödeshastigheten som blir avsevärt högre just vid förminskningen. Är det en kort sträcka killgissar jag att dämpningen inte blir så farlig.
Kontrollera gärna vilket flöde/hastighet du har i kanalen.
Man brukar rekommendera max 3 m/s i lufthastighet i kanaler till bostäder.
3 m/s i en 160 kanal motsvarar ett luftflöde på 60 l/s och ett tryckfall 0,8 Pa/m
Skall man ha 60 l/s i en 100 kanal blir det 7,6 m/s och ett tryckfall på 7,3 Pa/m
Skall du ha samma luftflöde och ändrar kanalstorlek från 160 till 100 ökar hastigheten i kanalen med "x 3" och tryckfallet ökar med "x 9".
Finns ett litet problem till:
När du nu ökar tryckfallet i en kanal genom att minska storleken måste du kompensera genom att stänga/strypa alla andra kanaler/don för att få samma tryckfall på alla kanaler och få rätt luftflöde till donen.
Man brukar rekommendera max 3 m/s i lufthastighet i kanaler till bostäder.
3 m/s i en 160 kanal motsvarar ett luftflöde på 60 l/s och ett tryckfall 0,8 Pa/m
Skall man ha 60 l/s i en 100 kanal blir det 7,6 m/s och ett tryckfall på 7,3 Pa/m
Skall du ha samma luftflöde och ändrar kanalstorlek från 160 till 100 ökar hastigheten i kanalen med "x 3" och tryckfallet ökar med "x 9".
Finns ett litet problem till:
När du nu ökar tryckfallet i en kanal genom att minska storleken måste du kompensera genom att stänga/strypa alla andra kanaler/don för att få samma tryckfall på alla kanaler och få rätt luftflöde till donen.
Klicka här för att svara