Jag vet inte om detta är rätt ställe. Jag hittade inget för kyla.
Jag bor i Frankrike och är just nu helt coronaisolerad.
Då har man god tid att tänka.
Jag håller på att bygga ett hus. Jag kommer att ha ett litet uterum 10 m2. 200m3
Där kommer det att behöva kylas på sommaren.
Jag har halvvägs under huset en "vinkällare 30 m2 600 m3.
Eftersom jag inte bott där än så vet jag inte temperaturskillnaden.
Jag skulle gissa mer än 10 grader.
Visst, jag kunde ju sätta en fläkt och leda in luft från källaren.
Luften är rätt så unken, så ingen bra lösning.
Vad tror ni om vatten ? En begagnad bilkylare och en fläkt och cirkulationspump?
Kräver kanske en jäkla massa slang / vattenmängd för att ge något?
idioti? Lägga ner tankeprojektet?

Det blir väl två kylare med varsin fläkt, en i varje rum? Jag misstänker att när du hållit på ett tag så är vinkällaren åtminstone rumsvarm dvs runt 20 grader och i uterummet blir det lätt 50 grader om det är vindtätt.

Tack skall ni ha.
Ja Guson det är säkert så att det inte tar så lång tid innan tempen har stigit i källaren.
Exerg, ja en billig värmepump hade ju gått, Kanske ställa utedel i den kalla delen?.
Känns inte så kul dock.
Det skulle vara roligt med en energisnål hippie- lösning.
Jag har en liten kanal bakom huset. Eftersom jag inte bor där ännu så vet jag ju inte temperaturen.
En kombination?
Cirkulera vatten genom ett antal gamla värmeelement + typ låta vatten rinna över stor yta/vägg.
typ metall eller glas- evaporativ kyla.I min barndom hade köttaffärer det på skyltfönstren
Ett värmeelement är ju effektivt att värma ett rum, men där är ju temperaturskillnaden större.
Tvärtom kyla.Kanske inte så effektivt?

Det finns de som experimenterat med att gräva ner rör som man sedan fläktar luft igenom och in i huset. Det kanske kan gå som en energisnål hippielösning. En del jobb då det är långa rör som skall grävas ner. Och svårt att veta hur mycket mögel som samlas i rören.

A Avemo skrev:
Det finns de som experimenterat med att gräva ner rör som man sedan fläktar luft igenom och in i huset. Det kanske kan gå som en energisnål hippielösning. En del jobb då det är långa rör som skall grävas ner. Och svårt att veta hur mycket mögel som samlas i rören.
Jag har så sedan 30 år kopplat till ftxen. Visst kyler det 120 kbm luft/tim ganska många grader men nån märkbar kyleffekt till huset ger det inte. Däremot har aldrig behov av avfrostning behövts. Ska det bli nån kyleffekt att tala om bör nog flödet upp 5-600 kbm/tim och rörmängden mångdubblad mot mina 2 x 20 m 100mm:s så luften kommer ner till13-14 gr och att du ser till att skugga fönstren

hela tomten är på 170 m2,
ideen är bra, tack men svår här
och som exerg skriver för liten luftmängd
man får kanske bli modern ingenjör istället för hippie

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.