Hej.

Jag är på gång och skall börja bygga ett hus tillsammans med Vårgårdahus ganska snart och har stött på ett litet problem angående ventilationssystemet.
När vi satte oss ner med hustillverkaren i lördags för att gå igenom en utförandespecifikation så nämnde de att det projekterade värme/ventilationssystemet eventuellt inte skulle fungera då man endast tagit hänsyn till husets boarea och inte räknat på luftvolymerna. Eftersom huset i fråga kommer vara öppet i nock i en större del och därmed får ganska stor volym så blir det lite missvisande att endast titta på boarean.
Huset i fråga är Villa Enhagen från Vårgårdahus och den inprojekterade värme/ventilationskällan är en Nibe F730.

Jag fick idag ett mail från Vårgårdahus där de säger att de fortfarande inte har fått något utlåtande från sina konstruktörer angående systemet, men att allt pekar på att vi ska kunna ha kvar den projekterade lösningen.

Jag letade då upp datablad på F730 för att ta en titt på om vi ligger nära marginalerna vad gäller fläktarnas kapacitet, men kunde inte hitta allt för mycket matnyttigt
https://www.nibe.eu/assets/documents/26114/639671-7.pdf (Länk till produktblad)

Vad jag kan se så ska F730 kunna hålla ett flöde på ca 300m3/h när den går för full maskin och har då en ljudvolym på 53db.
Tittar man längre ner i listorna så specificerar man 252m3/h vilket får mig att tro att 300m3/h verkligen är när maskinen är tungt belastad.

Huset har en total volym invändigt på närmare 480m3. Med ett luftutbyte på 252m3/h blir det närmare 0,5 luftutbyten per timme. Är detta tillräckligt? Och är det rimligt att man ska ligga så pass långt upp i spannet för vad maskinen klarar av att hantera?
Finns det risk att maskinen tar skada av att arbeta "så pass hårt" hela tiden?

Det skulle vara intressant att höra från en oberoende part i ärendet.

Tack så mycket.
//Anders

Jag kom just på att där finns en ytterligare fråga kopplad till samma ärende.
Man har från hustillverkarens sida även nämnt möjligheten att byta ut systemet till en luft/vatten värmepump och komplettera med ett FTX-aggregat.

Skulle ni säga att detta är en bättre lösning än att ha en frånluftsvärmepump. Hus skiljer sig systemen ekonomiskt så väl som beträffande inomhusklimat? Huset i fråga ska byggas i Skåne så vi har inga allt för långa och kalla vintrar att förhålla oss till.

Tack så mycket.

Ta FTX och luftvatten!!
Det är bra med separata system för ventilation och värme.
Välj även ett lite för stort aggregat så kan fläktarna gå på under halvfart. Merkostnaden är ett par tusenlappar.
En Nibe 730 är inte så tyst på fullvarv som det står pappret. Med kompressorn ger den även bara runt 5kW medans en luftvatten kan ge betydligt mer beroende på vilken du väljer.
Med FTX slipper du ventilerna i väggarna. När det blåser och stormar som det gör ute ibland hörs det väldigt väl!

• Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Om vi hade kört våran f730 på 100% hela tiden hade jag blivit knäpp,. Låter alldeles för mycket.våran går på 40% och det är lagom. Kanske man hade kunnat höja till 60%

Sen är det skönt att kunna dra på med mer ventilation ibland om det är mycket folk hemma eller en varm sommar.

R
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Om vi hade kört våran f730 på 100% hela tiden hade jag blivit knäpp,. Låter alldeles för mycket.våran går på 40% och det är lagom. Kanske man hade kunnat höja till 60%

Sen är det skönt att kunna dra på med mer ventilation ibland om det är mycket folk hemma eller en varm sommar.
Fläkthastigheten ska ju justeras in vid installation, har du ändrat din till lägre?

Min fläkt går på 47% och luftflödet ligger runt 190kubik.

Brukar höja till 60% när vi eldar i kamin då blir flödet ca 230-240 kubik

R Ryssi skrev:
Fläkthastigheten ska ju justeras in vid installation, har du ändrat din till lägre?

Min fläkt går på 47% och luftflödet ligger runt 190kubik.

Brukar höja till 60% när vi eldar i kamin då blir flödet ca 230-240 kubik
Den är justerad och ska stå på 40%

• Gilla
Raecer11
  • Laddar…
Hej.

Tack för alla tipsen. Jag har pratat lite med ventilationsteknikerna på jobbet också för att få ytterligare feedback på det hela samt pratat en del med vår KA angående systemet. Vad de alla är rörande överens om är ju att hustillverkaren bär ansvaret för den projekterade lösningen och att BBR har tydliga krav på ljudnivåerna i bostaden. Jag har även slängt iväg ett mail till NIBE för att höra direkt från dem vad de tror om situationen. Vår KA påstår att han har varit med om hus som är betydligt större som varit utrustade med F730 utan några som helst problem men jag har inte helt lämnat tanken på att gå över till FTX.

En "allt i ett maskin" är alltid en kompromiss.
Den är beroende av höga ventilationsflöden för att kunna leverera max effekt från kompressorn. Då klagar många på kallras från ventiler och att den för ett väldans oväsen.

Men valet är ändå ditt!
NIBE säger så klart att en 730 är fina fisken konstigt vore det annars.
Tänk långsiktigt.

Våran nibe 730 f låter jätte mycket så om du nu väljer den se till att den inte är vägg i vägg med något sovrum och alla väggar in i det rummet är välisolerade. Gjuten platta under är nog inte heller fel.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Nibe 730 och alla andra frånluft värmepumpar är rena elpannor och bör undvikas .

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
R
C Calore skrev:
Nibe 730 och alla andra frånluft värmepumpar är rena elpannor och bör undvikas .
C Calore skrev:
Nibe 730 och alla andra frånluft värmepumpar är rena elpannor och bör
Förklara gärna

Jag har en f730 i nybyggt hus och är nöjd.

Kyltekniken är sådan att för att kunna ha en avluft temp på nedåt 15 minus som Nibe har i sina dyrare modeller så måste förångningen ligga lägre än det. Mest troligt ligger den kanske 10 grader kallare och vi har nu en förångning på nedåt 25 minus och det är så låga temperaturer att mitt kompressor beräkningsprogram inte ens tar emot värdet om man skall tillverka 55 grader för att göra VV. Cop är mindre än 2.

I en vanlig villa finns i runda slängar 800w kyleffekt att återvinna. Om vi lyckas återvinna allting ( tex så återvinner vi bara till varmvatten på sommaren och det bereds bara under några timmar om dagen ) så finns endast 6500 kWh att återvinna. Tar vi sedan bort halva året då vi återvinner ytterst lite så kan vi återvinna kanske 3500kwh om vi har rena filter osv.
Resten är ren drivström.
Det är mkt bättre att göra som.någon skrev, ta FTX och luftvatten.

• Gilla
Edz82
  • Laddar…
Frånluft värmepumpar är endast ett sätt att billigt komma runt kravet på återvinning. Detta krav är skapat av okunniga människor som inte borde innehaft sin position. Det vore ju bättre att som konsument köpa en billigare maskin ( luft vatten kostar mindre än frånluft) som sparar in mkt mer även om den inte återvinner något. Målet borde ju vara en lägre energiförbrukning snarare än att bara återvinna för återvinnings skull.

• Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.